DOI QR코드

DOI QR Code

A Approaches to the Problem in connection with the Circle in Point of View of the Angle and Arc

원과 관련된 문제에서 각과 호의 관점으로의 접근

  • Received : 2012.10.09
  • Accepted : 2012.11.21
  • Published : 2012.11.30

Abstract

It is not easy to find the auxiliary line to solve the problem in connection with the circle, where it is the problem finding the central angle or angle at the circumference in a circle. The purpose of the study is to give an aid for this difficulties. The angle at the circumference is closely related to the arc. And so we looked into the problem in connection with the angle at the circumference in point of view of the arc. We have got the following the results. It is not necessary to draw the auxiliary line when solving the problem in connection with the angle at the circumference in point of view of the arc. And we can find the reason to draw the specific auxiliary in point of view of the arc. We hope that the results of research are given aids to a lot of students.

Keywords

References

  1. 강신덕.홍인숙.김영우.이재순.전민정.나미영 (2009). 중학교 수학 2. 서울: 교학사.
  2. 강미광(2011). 호도법에 관한 교수학적 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(3), 355-365.
  3. 강현수(2003). Van Hiele 이론을 바탕으로 GSP를 활용한 학습자료 개발 연구: 중학교 원주각을 중심으로. 단국대학교 석사학위논문.
  4. 김원경.조민식.김영주.김윤희.방환선.윤기원.이춘신(2009). 중학교 수학 2. 서울: 비유와 상징.
  5. 김홍종.계승혁.오지은.원애경(2009). 중학교 수학 2. 서울: 성지출판.
  6. 나병채(2002). 고등학교 2학년 학생들의 삼각함수 개념에 대한 이해 실태 분석. 한국교원대학교 석사학위논문.
  7. 도종훈(2009). 수학 문제 해결 과정에서 사고(발상)의 전환과 불변성의 인식. 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육>, 48(2), 183-190.
  8. 박규홍.최병철.안숙영.김준식.유미경(2009). 중학교 수학 2. 서울: 동화사.
  9. 박영훈.여태경.김선화.심성아.이태림.김수미 (2009). 중학교 수학 2. 서울: 천재문화.
  10. 박종률.유종광.이창주.오혜정.이미라.박진호 (2009). 중학교 수학 2. 서울: 도서출판 디딤돌.
  11. 송은영(2008). 삼각함수 개념의 지도에 관한 연구. 서울 대학교 석사학위논문.
  12. 신항균.이광연.윤혜영.이지현(2009). 중학교 수학 2. 서울: 지학사.
  13. 신현용.한인기.이경언(2002). 다양한 보조선을 이용한 문제 풀이. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 14, 297-326.
  14. 우정호.박경미.이경화.김남희.임재훈.박인.이영란.고현주.이정연(2009a). 중학교 수학 3. 서울: 두산동아.
  15. 우정호.박경미.이경화.김남희.임재훈.박인.이영란.고현주.이정연(2009b). 중학교 수학 익힘책 3. 서울: 두산동아.
  16. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상호.황선미 (2009a). 중학교 수학 3. 서울: 천재교육.
  17. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상호.황선미 (2009b). 중학교 수학 익힘책 3. 서울: 천재교육.
  18. 임재훈.박경미(2002). 보조선 지도법 연구. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 4(1), 1-13.
  19. 장영수(2006). 삼각함수 개념의 이해 실태 분석 및 지도 방안에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
  20. 정선화(2004). 플래시를 이용한 웹 기반 교육의 구체화: 중학교 도형의 원주각 단원을 중심으로. 경희대학교 석사학위논문.
  21. 정현아(2008). 고등학교 10-나 단계 삼각함수 개념의 이해와 지도에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  22. 조태근.임성모.정상권.이재학.이성재(2002). 중학교 수학 9-나 교사용 지도서. 서울: 금성출판사.