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A Study on the Integration of Automatic Enforcement Equipment and UTIS Base Station

무인단속장비와 UTIS 기지국 통합 방안 연구

  • 홍경식 (도로교통공단 교통과학연구원 첨단교통과학실) ;
  • 정준하 (도로교통공단 교통과학연구원 교통공학연구실) ;
  • 유성준 (도로교통공단 교통과학연구원 교통공학연구실)
  • Received : 2012.09.20
  • Accepted : 2012.10.02
  • Published : 2012.12.31

Abstract

In this paper, we suggested the integration between automatic enforcement system and UTIS(Urban Traffic Information System) base station. UTIS base station and automatic enforcement system are different in the height of installation and the type of communication network. UTIS base station is 25 meter high and communicate with center system by optical network. Whereas automatic enforcement system is 6.6 meter high and communicate with center system by rental network. For the purpose of suggesting the efficient method of integration, research was as in the following. We found that the number of integrated system was 1,628 through the present state of analysis and UTIS equipment was satisfied with the required specifications through field testing. Also we suggested the appropriate configuration of the integrated system and analyzed that the cost of the integrated system installment is 1/5 lower than that of the legacy system installment.

본 연구에서는 수도권을 중심으로 구축 운영 중에 있는 ITS 무선통신 인프라인 UTIS 서비스 지역을 확대하는 방안으로 전국에 약 5,000여대가 설치되어 있는 무인단속장비와 UTIS 기지국을 통합하는 방안을 제시하였다. 기존의 UTIS는 25m 높이에 기지국이 설치되고 광통신망을 통해 센터와 통신하는 반면, 무인단속장비는 6.6m 높이에 설치되어 임대 통신망을 통해 센터와 통신하는 등의 차이가 있다. 무인단속장비와 UTIS 기지국의 효율적인 통합방안을 제시하기 위해서 현황분석을 통해 1,628개소의 통합설치 개소를 선정하였고, 현장시험을 통해서 6.6m의 높이에서도 UTIS 요구성능을 만족하는 것을 확인하였다. 또한 통합에 적합한 통신망 및 시스템 구성방안을 제시하였으며, 통합 설치 시 비용 절감효과를 분석하여 현장시스템 구축 비용이 UTIS 기지국 단독 설치 시에 비해 약 1/5 수준으로 절감됨을 확인하였다.

Keywords

References

  1. "도시교통정보시스템(UTIS) 기술규격", 도로교통공단, 2011. 10.
  2. 홍경식, 정준하, 안계형, 이영인, "UTIS를 활용 한 수요기반의 능동형 버스우선신호 제어 알고 리즘에 관한 연구", 대한교통학회지, 제29권 제 6호, pp.107-116, 2011. 12.
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