DOI QR코드

DOI QR Code

An e-Book Interface by Providing Visual Information of Hypertext Structure Will be Affect Learning Comprehension and Usability According to Learner's Learning Preferences

하이퍼텍스트의 정보구조를 제공한 e-Book 인터페이스 환경에서 학습자의 정보처리유형이 학업성취도 및 사용편의성에 미치는 효과

  • Received : 2011.11.08
  • Accepted : 2012.02.01
  • Published : 2012.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine difference of information processing style on lesson comprehension scores and usability ratings in e-Learning containing visual information structure. To address this goal, 68 university students were participated in this research. They were asked information processing style test, lesson comprehension test, and usability ratings after completed e-Learning lesson. According to the result, there was not significant difference between visual and verbal information process style on lesson comprehension as learn outcomes. However, students who are visual information processing style were significantly higher ratings than students who are verbal information processing style on 4 of 8 usability scales; awareness of lesson structure, awareness of lesson length, ease of navigation, and ease of lesson learning. These result indicate that there will be needed the design of aptitude treatment interaction for e-Book according to information processing style.

학습자의 정보처리유형에 따른 e-Book 인터페이스의 설계 및 개발은 학습자 중심의 적성처지교수를 위해 중요한 이슈가 된다. 이에 본 연구에서는 하이퍼텍스트 정보구조가 제공된 e-Book 학습환경에서 학습자의 정보처리유형이 학습내용 이해 및 사용 편의성에 있어 어떠한 차이를 보이는지를 검증해 봄으로써 보다 처방적인 e-Book 인터페이스의 설계전략에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구를 위해 대학생 68명이 참여하였으며, 하이퍼텍스트 정보구조가 제공된 e-Book 콘텐츠를 통해 학습한 후 정보처리유형(시각 정보처리, 언어 정보처리)에 따른 학업성취도 (텍스트 구조 파악 및 학습내용이해)와 사용 편의성에 대한 효과성을 검증하였다. 연구결과, 학업성취도에 있어서는 정보처리 유형에 따라 텍스트 구조 파악에는 유의미한 차이가 나타났으나, 학습내용 이해에는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 사용 편의성에 있어서는 학습자의 정보처리유형에 따라 유의미한 차이가 나타났으며, 구체적으로는 텍스트 구조 파악의 용이성, 텍스트 분량 파악의 용이성, 네비게이션의 용이성, 그리고 내용기억의 편의성 등에 있어 유의미한 차이가 나타났다. 또한 학업성취도에 영향을 미친 사용 편의성의 주요요인은 학습위치 파악의 용이성이었으며, 정보처리유형의 집단간 분류의 정확도는 79.4%로 비교적 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 e-Book 콘텐츠 설계 및 개발에 대한 전략적 시사점에 논의 되었다.

Keywords

References

  1. 김미혜, "디지털교과서 내용 구성에 관한 사용자 선호도 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제 12호, pp.900-911, 2009.
  2. 김미량, "교육용 웹 사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용", 컴퓨터교육학회논문지, 제6권, 제1 호, pp.41-54, 2003.
  3. 나일주, 교육공학관련 이론, 교육과학사, 2010.
  4. 나일주, 한안나, "전자 텍스트 설계에서 시각지능 이론을 적용한 시각적 조직자 프로토타입 개발연 구", 평생학습사회, 제2권, 제2호, pp.137-162, 2006.
  5. 류시천, "멀티미디어디자인에서 정보위계 표출방식과 그 활용에 관한 연구", 감성과학, 제9권, 제3호, pp.209-224, 2006.
  6. 성은모, "e-Book 인터페이스에서 시각적 경험 설계를 위한 디지털 텍스트 구조의 물리적 요인분석 및 콘텐츠 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제11 권, 제11호, 2011.
  7. 성은모, e-Book 관련 최근 연구의 이슈 및 동향, 2011, 2011년 07월 20일 검색. http://ide.knou.ac.kr/policyInfo/HTSInfomationL ist.htm
  8. 성은모, "이러닝 학습환경에서 디지털 텍스트 구 조의 시각 표상 설계원리 개발연구", 교육공학연구, 제25권, 제3호, pp.103-131, 2009a.
  9. 성은모, "이러닝 학습환경에서 텍스트 구조 파악 및 내용이해 촉진을 위한 텍스트 정보 구조의 시각 표상 설계전략 개발 및 효과성 연구", 교육정보미디어 연구, 제15권, 제2호, pp.133-158, 2009b.
  10. 이석재, 유재수, 유관희, 변호승, 송재신, "XML 기반 전자교과서의 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제6호, pp.74-87, 2006.
  11. 유병민, "인터넷 정보탐색 과정에서 정보구조와 메뉴디자인의 상호작용 분석", 정보처리학회논문지B, 재12권, 제4호, pp.473-478, 2005.
  12. 조미헌, 김민경, 김미량, 이옥화, 허희옥, e-Learning 콘텐츠 설계, 교육과학사, 2004.
  13. 진성희, "시각적 사고 특성에 부합하는 디지털텍스트의 시각적 변형에 관한 설계 원리 개발", 교육공학연구, 제26권, 제1호, pp.111-143, 2010.
  14. 진성희, "디지털텍스트의 시각적 변형에 관한 연구 동향 및 실태 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, pp.486-497, 2009.
  15. 한안나, 웹 기반 학습에서 시각적 조직자의 설계 원리 개발 및 활용에 관한 연구, 서울대학교 박사학위 논문, 2006.
  16. 한안나, "학습자 인지양식과 시각적 조직자 유형이 전자 텍스트 문서의 내용 이해 및 구조 파악에 미치는 효과", 컴퓨터교육학회논문지, 제11권, 제 4호, pp.47-58, 2008.
  17. T. L. Childers, M. J. Houston, and S. E. Heckler, "Measurement of individual differences in visual versus verbal information processing," Journal of Consumer Research, Vol.12, pp.125- 134, 1985. https://doi.org/10.1086/208501
  18. J. Cohen, Statistical power analysis for the behavioral sciences, Lawrence Erlbaum Associates, 1988.
  19. L. J. Cronbach, Remaking the concept of aptitude: Extending the legacy of Richard E. Snow, Erlbaum
  20. A. Dillon and J. Jobst, Multimedia learning with hypermedia. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp.569-588), Cambridge University Press, 2005.
  21. S. I. Fabrikant, "The Geography of semantic information spaces,", GIScience. Savannah, pp.28-31, GA 2000(10).
  22. R. M. Felder and B. A. Soloman, Index of learning styles. Online version of the questionnaire, available at North Carolina State University. Retrieved, June 20, 2011, from: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/feld er/public/ILSdir/styles.htm, 1998.
  23. M. Fleming and W. H. Levie, Instructional message design (2nd ed), Educational Technology Publications, 1993.
  24. B. Grabowski, Message design: Issues and trends. In G. Anglin, Instructional technology past, present, and future (2nd ed.), Libraries Unlimited, 1995.
  25. W. Horton, E-Learning by design, John Wiley & Sons, Inc.
  26. D. H. Jonassen and R. S. Grabinger, Problems and issues in designing hypertext/hypermedia for learning. In D. H. Jonassen and H. Mandl (Eds.), Designing hypermedia for learning, Spinger-Verlag, 1990.
  27. D. H. Jonassen and B. L. Grabowski, Handbook of individual differences, learning, and instruction. Erlbaum, 1993.
  28. J. Kirby, P. Moore, and N. Shofield, "Verbal and visual learning styles," Contemporary Educational Psychology, Vol.13, pp.169-184, 1988. https://doi.org/10.1016/0361-476X(88)90017-3
  29. R. B. Kozma, "Learning with media. Review of Educational Research," Vol.61, No.2, pp.170-211, 1991.
  30. W. Lidwell, K. Holden, and J. Butler, Universal principles of design, Rockport Publishers, Inc, 2003.
  31. P. J. Lynch, and S. Horton, Web style guide, University Press, 1999.
  32. G. Marchionini, "Hypermedia and learning: Freedom and Chaos," Educational Technology, Vol.28, No.11, pp.8-12, 1998.
  33. R. E. Mayer, Multimedia learning (2nd ed), Cambridge University Press, 2009.
  34. R. E. Mayer and L. J. Massa, "Three Facets of Visual and Verbal Learners: Cognitive Ability, Cognitive Style, and Learning Preference," Journal of Educational Psychology, Vol.95, No.4, pp.833-846, 2003. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.833
  35. M. McDowell and R. Twal, Integrating Amazon Kindle: A Seton Hall University pilot program. Retrieved on June, 20, 2011, from http://www.educause.edu/Resources/Integrating AmazonKindleASetonH/163808, 2009.
  36. P. Nokelainen, "An empirical assessment of pedagogical usability criteria for digital learning material with elementary school students," Educational Technology & Society, Vol.9, No.2, pp.178-197, 2006.
  37. A. Paivio, Mental representation: A dual coding approach, Oxford Univ. Press, 1986.
  38. J. L. Plass, D. M. Chun, R. E. Mayer, and D. Leutner, "Supporting visual and verbal learning preferences in a second-language multimedia learning environment," Journal of Educational Psychology, Vol.90, pp.25-36, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.1.25
  39. R. J. Riding, The nature and effects of cognitive style. In R. J. Sternberg and L. Zhang (Eds.), Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles (pp. 47-72), Erlbaum, 2001.
  40. D. H. Robinson, The effects of multiple graphic organizers on students' comprehension of a chapter-length text. Unpublished doctorial dissertation, the Graduate College at University of Nebraska, 1993.
  41. B. B. Seels and R. R. Richy, Instructional technology: The definition and domains of the field, AECT, 1994.
  42. B. Shneiderman, Designing the user interface: Strategies for effective human-computer interaction, Addison-Wesley Publ. Co, 1998.
  43. R. E. Snow, Aptitude-Treatment Interaction as a Framework for Research on Individual Differences in Learning. In P. L. Ackerman, R. J. Sternberg, and R. Glaser, Eds., Learning and Individual Differences: Advances in Theory and Research (pp.13-60), W. H. Freeman and Company, 1989.
  44. E. Sung and R. E. Mayer, "Affective impact of navigational and signaling aids to e-Learning," Computer in Human Behavior, Vol28, No2, pp.473-483, 2012. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.10.019
  45. R. J. Sternberg and L. Zhang, (Eds.). Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles, Erlbaum, 2001.
  46. H. A. Witkin, C. A. Moore, D. R. Goodenough, and P. W. Cox, "Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications," Review of Educational Research, Vol.47, No.1, pp.1-64, 1977. https://doi.org/10.3102/00346543047001001
  47. M. S. Zywno and J. K. Waalen, "The Effect of Individual Learning Styles on Student Outcomes in Technology-enabled Education," Global J. of Engng. Educ., Vol.6, No.1, pp.35-44, 2002.