서비스이익사슬 모형을 적용한 외식업의 구조적 관계와 경영전략에 관한 연구: 직원과 고객을 중심으로

A Study on Management Strategies and Structural Relationships in the Restaurant Industry Using the Service Profit Chain

  • 김기진 (영남대학교 외식산업학과) ;
  • 변광인 (영남대학교 외식산업학과)
  • Kim, Gi-Jin (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University) ;
  • Byun, Gwang-In (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University)
  • 투고 : 2012.06.21
  • 심사 : 2012.08.10
  • 발행 : 2012.12.30

초록

본 연구의 목적은 서비스이익사슬 모형을 국내외식업에 적용하여 내부서비스품질, 직원만족, 조직몰입 등의 직원 구성개념들과 서비스 가치, 고객만족, 고객충성도 등의 고객 구성개념들 간의 관계를 살펴보고, 효과적인 외식기업 경영전략을 제시하는 것이다. 전술한 목적을 수행하기 위하여, 본 연구는 한국음식업중앙회와 협의한 결과, 대구광역시지회에서 연구 참여의사를 밝혔고, 그 결과 51개 외식업체가 참여의사를 밝혔고, 최초 표본으로 추출되었다. 또한, 다른 레스토랑의 소개를 부탁하는 스노우볼 샘플링 방법으로 49개 외식업체를 추가 선정하여 최종 100개 외식업체의 직원과 고객이 조사되었다. 직원설문지 741부와 고객설문지 970부가 최종분석에 사용되었다. 분석결과, 내부서비스품질의 요인들 중 팀워크와 커뮤니케이션이 직원만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 직원만족은 조직몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 조직몰입은 고객의 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 지각된 가치는 고객만족과 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 고객만족은 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to empirically determine the structural relationship between employee constructs such as internal service quality, employee satisfaction, and organization commitment and customer constructs such as perceived value, customer satisfaction, and loyalty to suggest an effective business strategy for restaurant business. To do this, the study consulted with the Korea Restaurant Association, the representative of Korean food service and got the intention of participating in the research from the Daegu branch. As a result, 51 restaurants registered in the Daegu branch who showed their intention to participate were selected as an initial sample. Also, other restaurants were introduced through snow-ball sampling method by the owners of restaurants who finished responding to the survey, and total 100 restaurants were examined. A survey was conducted to external customers who visited restaurants and internal customers working there. For final analysis, 741 questionnaires of internal customers and 970 questionnaires of external customers were used. The result of analysis showed that team-work & communication in internal service quality has a significant effect on employee satisfaction, employee satisfaction on organization commitment, and organization commitment on value perceived by customers. Also, perceived value has a significant effect on customer satisfaction and loyalty, and customer satisfaction on loyalty.

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