Culinary science and hospitality research (한국조리학회지)
- Volume 18 Issue 5
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- Pages.16-32
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- 2012
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
The Effects of Franchisor's Influence Strategies on Franchisee's Boundary Spanning Behaviors in the Food-Service Industry: Moderating Effect of Franchisor's Entrepreneurship
외식프랜차이즈 본사의 영향전략이 가맹점의 영역초월행동에 미치는 영향: 본사의 기업가지향성의 조절효과를 중심으로
- Lee, Tae-Yong (Department of Food Service Industry, Catholic University of Daegu) ;
- Ha, Dong-Hyun (Department of Hotel.Convention Management, Dongguk University at Gyeongju)
- Received : 2012.01.02
- Accepted : 2012.08.06
- Published : 2012.12.30
Abstract
The purposes of this study were to understand how franchisor's influence strategies influenced franchisee's boundary spanning behaviors and how franchisor's entrepreneurship influenced franchisee's boundary spanning behaviors. This study also analyzed whether franchisor's entrepreneurship played a moderating role in the causal relationship between franchisor's influence strategies and franchisee's boundary spanning behaviors. Based on a total of 698 self-administered questionnaires obtained from franchisees(food-service unit owners or managers) in Korea, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis and hierarchical regression analysis were conducted. The research findings showed results that firstly, promise (
본 연구의 목적은 외식프랜차이즈에서 본사의 영향전략이 가맹점의 영역초월행동에 어떠한 영향을 미치는지와, 본사의 영향전략이 가맹점의 영역초월행동에 미치는 인과관계에서 본사의 기업가지향성이 조절역할을 하는지, 및 본사의 기업가지향성이 가맹점의 영역초월행동에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하는데 있다. 본 연구의 표본은 전국 외식프랜차이즈에서의 가맹점의 점주나 관리인이었으며 총 698부의 설문지를 회수하였다. 본 연구에서 사용된 통계분석방법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 위계적 회귀분석이었다. 통계분석 결과, 본사의 영향전략인 약속(
Keywords
- franchsor;
- franchisee;
- influence strategies;
- entrepreneurship;
- boundary spanning behaviors;
- food-service