DOI QR코드

DOI QR Code

Single PPM 운동이 기업성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구-중소제조기업의 품질혁신활동을 중심으로

A Study on the Effects of Single PPM on Management Performance in Small-Medium Manufacturing Industry

  • 윤지은 (한국교통대학교 경영학과) ;
  • 김용범 (한국교통대학교 항공서비스학과)
  • Yoon, Ji-Eun (Dept. of Business Administration, Korea National University of Transportation) ;
  • Kim, Young-Bum (Dept. of Airline Service Science, Korea National University of Transportation)
  • 투고 : 2012.10.20
  • 심사 : 2012.12.05
  • 발행 : 2012.12.31

초록

Quality management activities are an important factor that they could be regarded as a most significant drive to prompt growth of a corporation. From this research as core strategy of the enterprise single ppm wants to emphasize the importance of the quality management activity. The Empirical results are summarized as follows, for successful Single PPM, leadership and corporate culture should be based on. As Single PPM activities factor, Customer Management significantly affects Single PPM Performance. Therefore, to the success of quality management activities, internal corporate leadership and corporate culture must be formed. And for customer management, should take advantage of a variety of the company's internal and external information strategically.

키워드

참고문헌

  1. 구대완(2004), 중소기업 경영기법의 효과분석: Single -PPM과 BSC를 중심으로, 수원대학교 대학원 박사 학위논문
  2. 김재호(1988), 품질경영의 성공요인에 관한 연구, 건국대학교 경영대학원 석사학위논문
  3. 김종태(2010), 중소제조업의 품질경영 활동요인이 사업성과에 미치는 영향에 관한 연구, 호남대학교 대학원 박사학위논문
  4. 손성진(2006), 품질경영지향성과 기업문화의 적합도가 품질경영활동의 이행수준과 성과에 미치는 영향, 서강대학교 대학원 박사학위논문
  5. 이동철(2010), 생산품질개선에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-싱글 PPM을 도입한 중소기업을 중심으로-, 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  6. 임상종(2011), 조직의 지식경영 및 TQM 활동 수준이 혁신성과와 재무성과에 미치는 영향, 계명대학교 대학원 박사학위논문
  7. 정상철(2012), 한국 중소기업에서의 싱글 PPM 운동의 유효성에 관한 경험적 고찰, 부경대학교 산업대학원 석사학위논문
  8. 황원만(2011), 중소기업 TQM 성공요인과 경영성과와의 관계, 금오공과대학교 컨설팅대학원 석사학위논문
  9. Adam, E., Corbett, L., Flores B. ,Harrison N., Lee T., Rho B., Ribera J., Samson,D & Westbrook R.(1997), "An International Study of Quality mprovement Approch and Firm Performance", International Journal of Operations and Production Management, Vol. 17, pp.842-873 https://doi.org/10.1108/01443579710171190
  10. Choi, T., & Eboch, K.(1998), "The TQM Paradox Relations Among TQM Practices, Plant Performance, and Customer Satisfaction", Journal of Opeerations Management, Vol. 17, pp.59-75 https://doi.org/10.1016/S0272-6963(98)00031-X
  11. Flynn, B. B., Schroeder, R. G., & Sakakibara, S.(1994), "A Framework for Quality Management Research and an Associated Measurement Instrument", Journal of Opeerations Management, Vol. 11, pp.339-366 https://doi.org/10.1016/S0272-6963(97)90004-8
  12. Wilson, D. D., & Collier, D. A.(2007), "An Empirical Investigation of the Malcom Baldrige National Quality Award Causal Mode", Decision Sciences, Vol. 31, pp.361-383