A Study on the Spatial Characteristic Reflection on Vincent van Gogh's 'The Bedroom at Arles'

빈센트 반 고흐의 '아를의 침실'에 나타난 공간적 특성에 관한 연구

  • 김지현 (국민대학교 디자인대학원 실내디자인학과) ;
  • 윤재은 (국민대학교 조형대학 실내디자인과)
  • Received : 2012.06.30
  • Accepted : 2012.10.12
  • Published : 2012.10.31

Abstract

Vincent van Gogh is a Dutch postimpressionism artist that is one of the most influential painter of the 20th century with his vivid colors and sensibility. 'The Bedroom at Arles' is the art piece that van Gogh himself had admitted to be a great artwork, which also reflects the story of his life and inner thoughts. The spacial characteristics of 'The Bedroom at Arles' are amanufactures the following. First, the space shown at 'The Bedroom at Arles' exhibits the phenomenon of undoing the law of perspective by authorizing individual existence to the objects and space, instead of fitting in the objects into the space in the order given by the law of perspective; entirely rearranging the reminiscent space from past. Secondly, the expression 'bedroom' reflects that the subject was about his own experience with the space and a representation of his imagination, which is a metaphorical symbol. Thirdly, van Gogh used strong colors and brush touches to express his subjective opinion, which aren't the actual shades of the scene, but chosen only to approach the space and objectives with his own symbolic interpretation from his heart. Through a synthetic overview of the characteristics of van Gogh's 'The Bedroom at Arles', it could be told that he holds an essential Space perception system, in hir inner self. The space is intentionally rearranged and strangely altered to form an entirely new relation, breaking the tension from the systematically stable rules and orders. 'The Bedroom at Arles' seems to express an unique and symbolic sensation and experience through the combination of its colors and spacial structure.

Keywords

References

  1. 로버트 휴즈, VAN GOGH, 마로니에북스, 2008/01.
  2. 지중해 지역원, 장니나, 지중해 조형예술, 이담북스, 2009
  3. 임석재, 서양건축사5, 북하우스, 2008/09
  4. 마틴게이포드, 고흐 고갱 그리고 엘로우하우스, 김민아 역, 안그라픽스, 2008/02
  5. 멜리사 맥킬런, 반 고흐, 이영주 역, SIGONGART, 2008
  6. 파올라 라펠리, 반 고흐 미술관, 마로니에북스, 2007, p97
  7. 주디 선드, Van Gogh, 한길아트, 2004/11
  8. E. H. 곰브리치, 예술과 환영, 차미례 역, 열화당, 2003/01 Gombrich. E.H, The Story of Art, Phaidon, 1989 (Fifteenth Edition)
  9. 박기웅, 현대미술이론1, 형설출판사, 2006
  10. H.W.잰슨 & A.F.잰슨, 서양미술사, 정점식 감수. 최기득 역, 미사
  11. 에밀 말, 서양미술사2, 정진국 역, 눈빛, 2001
  12. 니콜 튀펠리, 19세기 미술, 김동윤 역, 생각의 나무, 2002
  13. 윤일주, 색채학 입문, 민음사, 1974
  14. 박용숙, 현대미술의 반성적 이해, 집문당, 1988
  15. 임영방, 현대미술의 이해, 서울대학교 출판부, 1990
  16. 이기석, 고호회화에 있어서 표현적 특성에 관한 연구, 강원대 석사논문, 1989
  17. 임누리.오인영, 회화에 나타난 색채상징성 및 색채심리, 한국복식학회 통권144호, 2010
  18. 김광희, 후기 인상주의가 20세기초 서양회화에 미친 영향, 호남대 석사논문, 2003
  19. 김지연, 후기 인상주의에 나타난 조형성 특성 연구, 1998, 동아대 석사논문, 1998
  20. 홍다슬, 회화에 있어서 공간표현의 연구, 제주대 석사논문, 2007
  21. 김정현, 회화공간의 변화에 관하여, 대구대 석사논문, 2008
  22. 윤용준, 빈센트 반 고흐의 색채에 관한 연구, 한남대 석사논문, 1993
  23. 우순옥, 빈센트 반 고흐 회화에 관한 연구, 충북대 석사논문, 1998
  24. 조완영, 현대 미술공간 조형론, 이화여대 석사논문, 1997