DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of the Innovativeness on the Use Intention in SNS: Focused on UTAUT

혁신성이 SNS 사용 의도에 미치는 영향: UTAUT를 중심으로

  • 이문봉 (동의대학교 경영정보학과)
  • Published : 2012.12.30

Abstract

Social Network Service is a web-based service that allows the people to construct relationship among users with same interest and supports various activities such as managing personal relations and sharing information or contents. The objective of this study is analysing the influence of the innovativeness on the use intention in SNS based on the UTAUT model. This study establishes a theoretical model that includes four independent variables(performance expectancy, effort expendancy, social influence, innovativeness) and two moderating variables(gender and innovativeness). The empirical results obtained in a sample of 403 university students are followings; 1) The use intention is positively influenced by the performance expectancy, effort expendancy, social influence and innovativeness. The effort expectancy is the strongest predictor of the use intention 2) The gender has a moderating effect whileas the innovativeness has no moderating effect. For men, the stronger the effect of performance expectancy on the use intention and for women, the stronger the effect of social influence on the use intention.

SNS는 인터넷 상에서 비슷한 관심을 가진 사람간에 관계를 형성하고 정보나 컨텐츠를 공유하거나 인맥 관리 등과 같은 다양한 활동을 지원하는 서비스이다. 본 연구는 UTAUT를 기반으로 하여 혁신성이 사용 의도에 어떻게 영향을 미치는 지를 분석하는 것이다. 이를 위해 성과 기대, 예상 노력, 사회적 영향, 혁신성을 독립 변수로 하고, 성별과 혁신성을 조절 변수로 하여 연구 모델을 설정하였다. 403명의 대학생을 대상으로 실증 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성과 기대, 예상 노력, 사회적 영향, 혁신성은 사용 의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 예상 노력이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성별은 조절 효과가 있는 반면에, 혁신성은 조절 효과가 없는 것으로 나타났다. 남성의 경우 성과 기대가 사용 의도에 미치는 영향이 강하게 나타났으며, 여성의 경우 사회적 영향이 사용 의도에 미치는 영향이 강하게 나타났다.

Keywords

References

  1. 김근형, 윤상훈, "SNS 사용자 만족도의 영향요인 도출 및 서비스 형태별 비교분석," 인터넷전자상거래연구, 제12권, 제1호, pp. 125-143, 2012.
  2. 김상현, 박현선, "위치기반서비스 사용에 영향을 미치는 프라이버시 염려감소 선행요인, 신뢰 그리고 개인혁신성이 조절효과", 정보시스템 연구, 제 21권, 제2호, pp. 73-96, 2012.
  3. 김상현, 송영미, "모바일 웹 2.0 사용의도에 영향을 주는 요인에 대한 실증연구," 경영교육논총, 제59 집, pp. 365-389, 2010.
  4. 문현필, 옥석재, "모바일 서비스 사용의 영향 요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 제14권, 제2호, pp. 133-154, 2005.
  5. 신현식, "인지된 유용성과 주관적 규범이 모바일인터넷 사용 의도에 미치는 영향에 있어 개인 혁신성향의 조절효과에 대한 연구", 정보시스템연구, 제19권, 제3호, pp. 209-236, 2010.
  6. 오종철, "인터넷 서비스 수용의 영향요인: UTAUT 모형에 대한 재평가", 경영학연구, 제39 권, 제1호, pp. 55-79, 2010.
  7. 윤상훈, 김근형, 오성렬, "SNS 서비스유형을 조절 변수로 한 사용자 만족도의 구조모형", 정보시스템 연구, 제21권, 제3호, pp. 23-44, 2012.
  8. 이동만, 림계화, 장서희, "UTAUT 이론을 기반으로 한 인터넷뱅킹의 이용에 영향을 미치는 요인: 한국과 중국의 비교연구", 정보시스템 연구, 제19 권, 제4호, pp. 111-136, 2010.
  9. 이문봉, "e-Learning 성공요인에 있어서 성별과 경험이 따른 차이 분석," 경제경영연구, 제6권, 제1호, pp. 131-142, 2011.
  10. 이문봉, "스마트폰 사용 의도에 영향을 미치는 요인 연구", 한국산업정보학회논문지, 제16권, 제4호, pp. 139-149, 2011.
  11. 이문봉, "SNS 사용 만족에 영향을 미치는 요인 연구", 한국산업정보학회논문지, 제17권, 제5호, pp. 61-73, 2012. https://doi.org/10.9723/jksiis.2012.17.5.061
  12. 이투데이, http://www.etoday.co.kr/news/section/ newsview.php?idxno=647224
  13. 이학식, 김장현, 김형식, "공평성 지각이 소비자 감정과 만족에 미치는 영향: 성별의 조절적 역할", 마케팅 연구, 제24권, 제2호, pp. 21-49, 2009.
  14. 허태영,유영상, 김영명, "고객혁신성과 가치지향성 기반의 2단계 사전 고객세분화를 통한 시장 확산 전략," 기술혁신학회지, 제10권, 제1호, pp.73-97, 2007.
  15. D. F. Midgley and G. R. Dowling, "Innovativeness: The Concept and It's Measurement," Journal of Consumer Research, Vol. 4, pp. 229-242, 1978. https://doi.org/10.1086/208701
  16. E. Abushanab and J. M. Pearson, "Internet banking in Jordan: the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) perspective," Journal of Systems and Information Technology, Vol. 9, No. 1, pp. 78-97, 2007. https://doi.org/10.1108/13287260710817700
  17. E. M. Rogers, Diffusion of Innovation, New York: Free Press, 1993.
  18. H-W. Wang and S-H. Wang, "User acceptance of mobile internet based on the unified theory of acceptance and use of technology: investigating the determinants and gender differences," Social Behavior & Personality: An International Journal, Vol. 33, No. 3, pp. 415-426, 2010.
  19. Il Im, Seongtae Hong and M. S. Kang, "An International Comparison of Technology Adoption Testing the UTAUT model," Information & Management, Vol. 48, pp. 1-8, 2011. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.09.001
  20. J. C. Lu, C. Y. Liu and K. Wang, Determinants of Accepting Wireless Mobile Data Services in China," Information & Management, Vol. 46, Issue 1, pp. 52-64, 2008.
  21. J. Lu, J. E. Yao, and C-S. Yu, "Personal innovativeness, social influences and adoption of wireless internet services via mobile technology," Journal of Strategic Information Systems, Vol. 14, pp. 245-268, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2005.07.003
  22. O. Kwon and Y. Wen, "An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use", Computers in Human Behavior Vol. 26, pp. 254-263, 2010. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.04.011
  23. R. E. Goldsmith and C. F. Hofacker, "Measuring consumer innovativeness," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 19, No. 3, pp. 209-221, 1991. https://doi.org/10.1007/BF02726497
  24. R. Agarwal and J. Prasad, "A Conceptual and Operational Definition of Personal Innovativeness in the Domain of Information Technology," Information Systems Research, Vol. 9, No. 2, pp. 204-215, 1998. https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
  25. V. Venkatesh, M. G. Morris, G. B. Davis, and F. D. Davis, "User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View," MIS Quarterly, Vol. 27, pp. 425-478, 2003. https://doi.org/10.2307/30036540
  26. Y-S. Wang, M.-C. Wu and H-Y. Wang, "Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning," British Journal of Educational Technology, Vol. 40, No. 1, pp. 92-118, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00809.x

Cited by

  1. A Development of SNS Application for Location based Information Sharing using Smartphone vol.18, pp.6, 2013, https://doi.org/10.9723/jksiis.2013.18.6.001
  2. Why Do You Use A Podcast Service? : A UTAUT Model vol.23, pp.2, 2016, https://doi.org/10.21219/jitam.2016.23.2.153
  3. A Study on Social Media Market Competition based on User Gratification vol.19, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9723/jksiis.2014.19.2.105
  4. A Study on WOM of SNS Using TAM : Focusing on Moderating Effect of Socioeconomic Environments vol.15, pp.1, 2012, https://doi.org/10.15719/geba.15.1.201402.3
  5. Technology Acceptance Modeling based on User Experience for Autonomous Vehicles vol.36, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5143/jesk.2017.36.2.87
  6. O2O 서비스의 지속이용의도에 관한 연구 : 이용자 혁신성의 조절효과를 중심으로 vol.29, pp.2, 2020, https://doi.org/10.5859/kais.2020.29.2.51
  7. OTT 이용자의 큐레이션 서비스 지속이용의도에 영향을 미치는 요인 연구 vol.19, pp.4, 2021, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.4.217