DOI QR코드

DOI QR Code

무용수의 인구사회학적 변인에 따른 스트레스와 탈진 차이

Differences in Stress and Burnout of Dancers on Sociological Variable

  • 투고 : 2011.09.07
  • 심사 : 2011.10.06
  • 발행 : 2012.01.28

초록

본 연구는 무용수의 성별, 연령, 경력, 소속에 따른 스트레스와 탈진의 노출 정도를 알아보고자 실시하였다. 이를 위해 무용에 종사하는 무용수를 대상으로 설문조사가 이루어졌다. 총 535부가 통계분석에 사용되었으며, 독립 t 검정과 일원변량분석을 실시하여 검정이 이루어졌다. 분석 결과, 무용전공자들의 성별과 전공, 경력, 소속에 따라 탈진 정도가 유의한 차이가 나타났고(p<.05), 성별, 경력, 소속에 따라 스트레스의 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 스트레스 수준에 따라 탈진 하위변인인 정서적 고갈, 수행저하, 의욕상실에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 위의 결과를 바탕으로 무용수들의 심리적 안정감을 유지하고 무용수행력을 향상 시킬 수 있도록 제도적 장치가 마련되어야 한다.

The purpose of this study was to understand the relationship between stress factor and burnout of dancers. For this, a survey was performed, of which the subjects were selected out of a great number of dancers in several dance. Finally, a total of 535 completed questionnaires were used for statistical inspections, such as independent t test and one-way ANOVA analysis. The results of this study can be summarized as follows: there was a significant difference to burnout of dancers as a function of sex, major, record and position at p<.05 level. there was a significant difference to stress of dancers as a function of sex, record and position at p<.05 level. there was a significant difference to the stress level dancers within the lower factors including demotivation, emotional exhaustion and lack of improvement at p<.01 level. as result above system must be set up for dancers can maintain psychological stability and increase dancer performance.

키워드

참고문헌

  1. 곽한병, 구경자, "생활무용 참가가 여성의 신체이미지 및 자아존중감에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제8호, pp.407-416, 2010.
  2. 고흥환, 김기웅, 장국진, "운동행동의 심리학", 서울 보경문화사, 1994.
  3. Y. Koutedakis, "Burnout in Dance," the physiological Viewpoint Journal of dance medicine & science, Vol.4, pp.122-127, 2000.
  4. L. Marijeanne, "burned Out," Magazine, Vol.92, pp.30-31, 2008.
  5. 유현미, "무용 탈진의 구인 탐색 및 측정도구 개발", 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  6. 강경모, "직업무용수의 역할스트레스와 직무탈진 관계에서 대처전략의 중재 효과 분석", 한국체육학회지, 제45권, 제2호, pp.425-435, 2006.
  7. 장정윤, "직업무용수의 직무스트레스가 탈진과 직무만족에 미치는 영향", 전남대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  8. C. F. Caccese and C. K, Mayerberg, "Gender differences in perceived burnout of college coaches," Journal of Sport Psychology, Vol.6, pp.279-288, 1984. https://doi.org/10.1123/jsp.6.3.279
  9. J. Coakley, "Burnout among adolescent athlete; A personal failure or social problem," Sociology of sport Journal, Vol.9, pp.95-106, 1992. https://doi.org/10.1123/ssj.9.1.95
  10. T. D. Raedeke and A. L. Smith, "Development and preliminary validation of an athlete burnout measure," Journal of Sport & Exercise Psychology, Vol.23, pp.281-306, 2001. https://doi.org/10.1123/jsep.23.4.281
  11. M. Price and M. Weiss, "Relationships among coach burnout, coach behaviors and athletes' psychological responses," The Sport Psychologist, Vol.14, pp.391-409, 2000. https://doi.org/10.1123/tsp.14.4.391
  12. 임인수, "여자선수에 있어서 성격유형에 따른 과훈련 인식도와 운동탈진과의 인과분석", 한국사회체육학회지, 제14권, 제1호, pp.621-631, 2000.
  13. 노영은, "무용수의 생활 스트레스가 무용 상해에 미치는 영향", 전남대학교 대학원 석사학위논문, 1998.
  14. 김명주, 김정련, "무용전공자의 완벽주의 성향이 자기효능감 및 공연만족도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제2호, pp.231-240, 2009.
  15. 이건인, "무용수의 참여 동기와 탈진 상태에 관한 연구", 단국대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  16. M. Liederbach and J. A. Gleim Nicholas, "Monitoring trainging status in professional ballet dancers," Journal of sports Medicine and Physical Fitness, Vol.32, No.2, pp.187-195, 1992.
  17. D. W. Chan, "Hardiness and its role in the stress-burnout relationship among prospective Chinese teachers in Hong Kong," Teaching and Teacher Education, Vol.19, pp.381-395, 2003. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00023-4
  18. 문화체육관광부, 한국문화관광정책연구소, "문화예술인 실태조사", 문화관광체육부, 한국문화관광정책연구소, 2006.
  19. 우태화, "직업무용수의 스트레스 요인과 대처방안 및 이직의도의 관계", 경성대학원 대학원 박사학위논문, 2004.
  20. J. Taylor and C. Taylor, "Psychology of dance," New Zealand: Human Kinetics, 1995.
  21. R. E. Smith, "Toward a cognitive-affective model of athletic burnout," Journal of sport and Exercise Psychology, Vol.8, pp.36-50, 1986.
  22. 신정택, 박윤식, "체육교사의 역할스트레스와 직무 탈진과의 관계: 대처전략의 중재효과 분석", 한국체육학회지, 제44권, 제3호, pp.237-247, 2005.
  23. J. Mearns and J. E. Cain, "Relationships between teachers' occupational stress and their bumout and distress : Roles of coping and negative mood regulation expectancies Anxiety," Stress and Coping, Vol.16, No.1, pp.71-81, 2003. https://doi.org/10.1080/1061580021000057040
  24. R. Baron and D. Kenny, "The moderatormidiator variable distinction in social psychological research : Coneptual, Stategic and Statistical Consideeration," Journal of personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173