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A Study on the Flow Characteristic of the Diesel Engine DPF

디젤엔진용 매연여과장치 내부유동 특성 연구

  • 고현선 (조선대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 정찬규 (조선대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 이행남 (조선대학교 공과대학 기계공학과)
  • Received : 2011.11.29
  • Accepted : 2012.01.03
  • Published : 2012.01.31

Abstract

This paper addresses influence on the flow field by varying the length of DPF Inlet pipe in 5 ways. Numerical analysis is carried out by using PIV and commercial code and as a result, PIV and commercial code shows correlation correspond to 87%. Furthermore, in the same velocity condition, as stable and high pressure value is shown when the Inlet pipe length is 20mm, particulate filtering rate can be increased.

본 논문은 매연여과장치(DPF)의 Inlet Pipe 길이를 5가지 경우로 변화시켜, 이 변화가 유동장에 미치는 영향을 살펴보았다. 실험 방법으로서는 PIV 계측과 상용코드를 사용하여 수치해석을 수행 하였으며, 그 결과 PIV와 CFD는 87%로 일치하는 상관성을 보였다. 또한 동일한 유속 조건일 때 Inlet Pipe 길이가 20mm일 때 안정적이고 높은 압력 값을 보여 매연여과율을 높일 수 있을 거라 사료된다.

Keywords

References

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