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A study on web design for efficient delivery of information and promotion -Focused on domestic credit card and telecommunications companies-

정보 제공과 홍보 기능을 만족시키는 웹디자인에 관한 연구 -국내 신용카드사와 이동통신사를 중심으로-

  • 배윤선 (숭실사이버대학교 디지털디자인학과)
  • Received : 2012.11.21
  • Accepted : 2012.12.27
  • Published : 2012.12.31

Abstract

Domestic credit card companies and wireless operators want to deliver promotional information as well as the information for users on the site. A careful UX design is needed because promotional information can degrade the satisfaction of the users. In addition, too extensive information is provided on one site and users are confused about where to look for the information they need. Based on advanced research, study was conducted of the domestic web sites of wireless operators and credit card companies and we discussed that study with 12 users. Promotional information can be efficient with understated image. Users can find information easily from the site with fewer hierarchy of steps. The numbers of the menu that is presented at a time should not exceed nine.

국내의 신용카드사와 통신사는 웹사이트에서 사용자가 원하는 정보 뿐 아니라 회사가 원하는 홍보성 정보도 제공하기를 원한다. 이러한 홍보성 정보는 사용자가 정보를 찾을 때 만족감을 떨어뜨릴 수 있으므로 매우 신중한 디자인이 필요하다. 또한 사용자의 입장에서는 너무 방대한 정보가 하나의 사이트에서 제공되기 때문에 내가 필요한 정보를 어디에서 찾아야 하는가에 대한 혼란이 발생할 수 있다. 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 국내 신용카드사와 통신사에 관한 웹사이트의 현황조사와 함께 12명의 사용자와 토론을 실시하였다. 홍보성 정보는 절제된 이미지와 함께 사이트의 정보 영역과 구분 없이 제공되었을 때 효과를 얻을 수 있는 것으로 나타났으며 사용자가 원하는 정보를 쉽게 찾을 수 있기 위해서는 정보 계층구조의 단계가 많지 않으며 한 번에 제시되는 메뉴의 수는 9개가 넘지 않는 것이 이상적이라는 결과가 나왔다.

Keywords

References

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