DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis of Leadership Characteristics and Emotional Intelligence Between Scientifically Gifted Students and General Students in Middle School Age and Emotional Intelligence's Effects on Leadership Characteristics

중학교 과학영재 학생과 일반학생의 리더십 특성, 정서지능 비교 및 정서지능이 리더십에 미치는 영향

  • Received : 2012.10.30
  • Accepted : 2012.12.27
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The purpose of this research was to compare the leadership characteristics and emotional intelligence between scientifically gifted middle school students and general students and to investigate the emotional intelligence's effects on leadership characteristics. For this study, 150 scientifically gifted middle school students and 130 general students were participated. The results obtained from this study were as follows. First, the total score of leadership characteristic and sub-domains of leadership characteristic showed significant difference. The leadership characteristic of the gifted students turned out to be significantly higher than that of general students. Investigating gender difference, it showed that the score of girls significantly higher than that of boys in some sub-domain both gifted and general students. Second, the total score of emotional intelligence and sub-domains of emotional intelligence showed significant difference. There were significant differences between the two groups in 'thinking-acceleration ability by emotion' and 'ability of utilizing emotional knowledge'. Investigating gender difference, it showed that the score of girls significantly higher than that of boys in some sub-domain both gifted and general students. Third, it proved to be significantly positive correlation between leadership characteristic and emotional intelligence of gifted middle school students. Forth, the gifted students' emotional intelligence affected leadership characteristic significantly by multiple regression analysis.

본 연구의 목적은 중학교 과학영재 학생과 일반학생간의 리더십 특성과 정서지능을 비교하고 정서지능이 리더십 특성에 미치는 영향을 조사하는 것이다. 연구의 대상은 경기도 S시 중학교 과학영재 학생 150명, 일반학생 130명이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학영재 학생과 일반학생간의 리더십 특성 총점 및 리더십 하위요인별 특성은 차이가 있었다. 일반학생보다는 과학영재 학생의 리더십 특성의 평균이 더 높게 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 성별에 따른 리더십 특성의 차이를 비교한 결과 영재학생은 2개 하위영역에서, 일반학생은 1개 하위영역에서 여학생의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 과학영재 학생과 일반학생간의 정서지능 총점과 정서지능 하위요인 중 '정서의 사고촉진 능력'과 '정서지식의 활용 능력'에서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 성별에 따른 정서지능의 차이를 비교한 결과 영재학생, 일반학생 모두 1개 하위영역에서 여학생의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 중학교 과학영재 학생의 리더십 특성과 정서지능 간에는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 과학영재 학생의 정서지능이 리더십 특성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 정서지능이 리더십 특성에 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권영웅 (2004). 리더십 증진 프로그램이 초등학생의 리더십 기술 인식과 자기존중감에 미치는 효과. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  2. 김경아 (2004). 영재아와 일반아의 리더십과 정서지능 비교 연구. 석사학위논문. 대전대학교.
  3. 김금희 (2007). 한․중 영재 및 일반학생의 리더십 특성에 관한 비교 연구. 박사학위논문. 충남대학교.
  4. 김미숙, 조석희, 진석언 (2005). 학년과 성별에 따른 영재와 평재의 수학/과학 창의성과 리더십 차이 및 두 능력의 관계 분석. 교육심리연구, 19(3), 799-820.
  5. 김미숙, 전미란 (2005). 영재의 리더십 육성을 위한 기초연구 및 프로그램 개발(I): 영재 리더십의 사회적 지대와 구성요인 분석. 수탁연구 CR2005-36, 한국교육개발원.
  6. 김미숙, 박효정, 유효현, 전미란, 박춘성, 손은영 (2006). 영재의 리더십 육성을 위한 기초연구 및 프로그램 개발(II): 리더십 검사도구의 타당성 및 신뢰성 분석. 수탁연구 CR 2006-44, 한국교육개발원.
  7. 김선옥 (2012). 영재학급학생과 일반학급학생이 지각한 부모의 양육 태도와 정서지능. 석사학위논문. 아주대학교.
  8. 김정일 (2003). 평생교육을 위한 리더십 프로그램 개발 연구. 한국성인교육학회, 6(1), 1-19.
  9. 김지선, 유미현, 윤여홍 (2012). 초등 과학영재의 다중지능 및 정서지능에 관한 학생 자신과 부모의 인식관점 비교. 과학영재교육, 4(2), 140-156.
  10. 노영희 (2003). 초등학교 아동을 위한 리더십 훈련 프로그램 개발 기초 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  11. 문용린 (1999). 인성교육을 위한 정서지능 개발 프로그램에 관한 연구. 서울대사대논총, 59, 31-98.
  12. 민재식 (2011). 중학교 과학영재와 일반학생의 정서지능과 스트레스 대처방식. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  13. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 파주: 교육과학사.
  14. 박은이, 홍훈기 (2010). 과학 영재학생들을 대상으로 한 정서지능 프로그램의 효과에 대한 질적 접근. 영재교육연구, 20(3), 703-720.
  15. 여상인, 백은주 (2007). 초등 과학영재와 일반학생의 정서지능 비교. 국제과학영재학술지, 1(1), 43-49.
  16. 유미현, 전미란, 홍훈기 (2007). 과학영재와 일반학생의 리더십, 과학자에 대한 인식비교 및 '과학자 탐구 프로그램'의 개발과 영재수업에의 적용효과. 교육과정평가연구, 10(2), 253-280.
  17. 윤경미, 김정섭 (2008). 대학생의 리더십에 관한 연구. 청소년학연구, 15(7), 319-345.
  18. 이선애 (2011). 중학생 영재와 일반학생, 반장학생 및 반장영재학생의 리더십 특성과 창의적 인성의 관계 연구. 석사학위논문. 고려대학교.
  19. 이신동, 이정규, 박춘성 (2009). 최신영재교육학개론. 서울: 학지사.
  20. 이은경 (2004). 청소년 단체활동 경험과 청소년 리더십 생활기술 관계 연구. 석사학위논문. 가톨릭대학교.
  21. 임선영 (2007). 중고등학생의 정서지능과 리더십의 관계 연구. 석사학위논문. 서울대학교.
  22. 임은혜 (2002). 초등학생의 다중지능 및 정서지능 발달특성 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  23. 조혜연 (2006). 청소년의 자원봉사활동 참여수준과 리더십 생활 기술과의 관계 연구. 석사학위논문. 경기대학교.
  24. 최창욱 (2001). 청소년 리더십생활기술과 관련 변인에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
  25. 황미영 (2010). 초등학교 아동의 리더십과 학업성취도 및 정서지능 연구. 박사학위논문. 동아대학교.
  26. Besty, O. C. (1996). A Study of Leadership Characteristics and Skills of Gifted and Talented Secondary Students. doctoral dissertation. Ph. D. The University of Texas at Austin.
  27. Black, R. R. (1984). Leadership: A new model particularly applicable to gifted youth(Report No. EC171399). Indiana: Handicapped and Gifted Children Clearinghouse.
  28. Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
  29. Chan, D. (2007). Leadership and Intelligence. Roeper Review, 29(3), 183-189. https://doi.org/10.1080/02783190709554407
  30. Chauvin, J. C., & Karnes, F. A. (1983). A leadership profile of secondary gifted students. Psychological Reports, 53, 1259-1262. https://doi.org/10.2466/pr0.1983.53.3f.1259
  31. Cooper, R. K., & Sawaff, A. (1997). EQ: Emotional intelligence in leadership and organizations. New York: Grosset/Putnam.
  32. Dearborn, K. (2002), Studies in emotional intelligence redefine our approach to leadership development. Public Personal Management, 31(4), 523-530. https://doi.org/10.1177/009102600203100408
  33. Dormody, T. J., & Seevers, B. S. (1994). Predicting youth leadership and life skill among FFA members in Arizona, Colorado and New Mexico. The Journal of Agricultural Education, 36(2), 65-71.
  34. Feldman, D. A. (1999). Tire handbook of emotionally intelligent leadership: Inspiring others to achieve results. New York: Leadership Performance Solutions.
  35. Gallagher, J. (1985). Teaching the gifted child. Boston: Allyn & Bacon.
  36. Gabriel, Y., & Griffiths, D. S. (2002), Emotion, learning, and organization. Learning Organization, 9(5), 214-221. https://doi.org/10.1108/09696470210442169
  37. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York: Basic Books.
  38. Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
  39. Gardner, H. (1999). Intelligence refrained. New York: Basic Books.
  40. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  41. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  42. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
  43. Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet: Origin and development. New York: World Book.
  44. Manske, F. (1987). Secrets of effective leadership. Germantown TN: Leadership education and Development Inc.
  45. Mayer, J., & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence, Imagination. Cognition and Personality. 9(3), 185-221. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  46. Mayer, J., & Geher, G. (1996). Emotional Intelligence and the identification of emotion. Intelligence, 22, 89-113. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90011-2
  47. Mayer, J., & Salovey, P. (1997). Emotional development of Emotional Intelligence: Implications for Educators. New York: Basic Books.
  48. Milgram, R. M., & Milgram, N. A. (1976). Personality characteristics of gifted Israeli children. Journal of Genetic Psychology, 125, 185-192.
  49. Miller, J. P. (1991). Four-H and non-4-H participants' development of competency, coping and contributory life skills. Unpublished doctoral dissertation. Ph. D. Pennsylvania State University.
  50. Miller, J. P., & Bowen, B. E. (1993). Competency coping and contributory life skills development of early adolescents. The Journal of Agricultural Education, 31(1). 68-76.
  51. Plowman, P. D. (1981). Training extraordinary leaders. Roeper Review, 3(3), 13-16.
  52. Sisk, D. A., & Rosselli, H. C. (1987). Leadership: A special kind of giftedness. New York: Trillium.
  53. Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
  54. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Re-examining a definition. PhiDelta Kappan, 60, 180-184.
  55. Renzulli, J. S., Smith, L. H., & White, A. J. (1997). Scales for rating the Behavioral Characteristics of Superior Students. CT: Creative Learning Press.
  56. Ryback, D. (1997). Putting emotional intelligence to work: Successful leadership is more than IQ. Oxford, England: Butterworth-Heinemann.
  57. Terman, L. M. (1925). Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children. CA: Stanford University Press.
  58. Weisinger, H. (1998). Emotional intelligence at work. San Francisco: Jossey-Bass.