Abstract
To support complex business environment. the enterprise information system requires prompt and flexible response to altered conditions. The development of collaboration among information systems in accordance with changes in enterprises' business environment brings about the problems of duplication of the existing business services and increase in costs of maintenance. In order to supplement and resolve such problems, researches on ontology are under way. Ontology can support the semantic interoperability of Web service by describing the resources of particular business domains and the relationships among them. This thesis suggests ontology that supports interoperability among services. The constructed ontology is designed into the service area, the meta area, and the instance area, which can support the collaboration efficiently by providing the link between the interactivity among businesses and the data. The register and call of constructed ontology are carried out with the interaction of the three areas, that is, the service area, the instance area and the meta area that supports the common elements. The efficiency of the proposed ontology is evaluated by comparing with an existing Web service ontology.
오늘날 기업의 정보 시스템은 복잡한 업무 환경을 지원하기 위한 변화에 신속하고 유연한 대처가 필요하다. 그러나 기업의 업무 환경 변화에 따른 정보 시스템 간의 협업 개발은 기존 업무 서비스의 중복 및 유지보수 비용의 증가라는 문제가 발생한다. 이러한 문제를 보완 및 해결하기 위하여 온톨로지에 대한 연구가 진행되고 있다. 온톨로지는 특정 비즈니스 도메인의 자원과 그 관계를 기술하여 서비스의 의미론적 상호운용성을 지원할 수 있다. 본 논문에서는 서비스 간의 상호 운용을 지원하는 온톨로지를 제안하고, 이 온톨로지는 서비스 영역, 메타 영역, 인스턴스 영역으로 설계하고, 업무 간의 상호 활동과 데이터 간의 연관관계를 제공함으로써 협업을 효율적으로 지원할 수 있도록 한다. 이와 같이 설계된 온톨로지의 등록 및 호출은 공통요소를 지원하는 메타 영역을 기반으로 서비스와 인스턴스 영역, 이 세 영역의 상호 작용으로 수행한다. 제안된 온톨로지는 기존의 웹 서비스 온톨로지와 비교 분석을 통해 효율성을 평가한다.