Abstract
After enforcing 2007 semi-public management system of intra-city bus, Busan city has tried to promote the bus utilization through bus service improvements. As an effort for this, we attempted to clarify the main factors affecting to bus service satisfaction targeting intra-city bus users. In this study, 20 subcategories of intra-city bus service were assorted into 6 factors: Basic Service, Safe Driving, Route Information, Comfort, Cleanliness and Facilities, then the preference for each detailed bus service were analyzed. And the effects for bus service satisfaction were shown under the various conditions according to the general characteristics of intra-city bus users (gender, age), behavioral traffic characteristics (frequency of use, boarding time) and transportation environments (temperature, rainfall). These results would be important basic data for decision-making in bus policy for climate change and establishment of operating plan for bus utilization.
부산시는 2007년 시내버스 준공영제 시행 이후 버스 서비스 향상을 통한 이용활성화를 도모하고자 노력하고 있다. 이를 위해 시내버스 이용자를 대상으로 서비스 만족에 영향을 미치는 주된 요인을 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 시내버스 서비스 20개 항목을 기본적 서비스, 안전운행, 노선정보, 쾌적도, 청결도 및 편의시설의 상위 6개 영향요인으로 구분하고, 각 세부 서비스에 대한 선호의식을 분석하였다. 그리고 시내버스 이용자의 일반적 특성(성별, 연령), 교통 행동(이용횟수, 탑승시간)과 교통환경(기온, 강수)에 따른 다양한 조건에서의 버스 서비스 만족 영향을 도출하였다. 이 연구결과는 기후변화에 대비하는 버스 정책과 버스 이용활성화를 위한 운영계획 수립 시 중요한 의사결정 기초자료로 활용될 것이다.