DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Purchase Intention according to Media Type for Advertising and Publicity in Viewing Performance of Popular Arts

광고 및 홍보를 위한 매체별 유형이 대중예술 공연관람 구매의사 요인에 미치는 영향

  • 권혁인 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 주희엽 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 정순규 (중앙대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.10.10
  • Published : 2012.11.28

Abstract

In this paper, we analyzed that a performing director can make effective advertising and publicity with any medium during the overall performance planning. We discovered 3 steps which are before viewing(viewing motive), during view(service quality) and after viewing(content quality) which affect purchase decision on viewing performance followed by an adjustment effect according to media type. Through surveying and analyzing the results, we confirmed that viewing motive, service quality, and content quality have significant effect on purchase decision and significant adjustment effect according to media type. Therefore, we expect that a performing director can make an effective advertising and publicity decision with any medium during performance planning.

본 논문에서는 공연기획자가 공연 기획 시 어떠한 매체를 이용하면 효과적으로 광고와 홍보를 할 수 있을지 규명하고자 하였다. 관람 전(관람동기), 관람 과정(서비스품질), 관람 후(콘텐츠품질)의 3단계로 나누어 공연관람을 위한 구매의사에 미치는 영향을 알아본 후 매체별 유형에 대한 조절효과를 알아보았다. 분석 결과 연구자가 제시한 관람동기, 서비스품질, 콘텐츠품질이 구매의사에 유의한 영향을 미쳤고, 매체별 유형은 각 영향요인에 대해 조절효과를 가지고 있었다. 따라서 공연 기획의 모든 과정에서 다양한 광고매체를 이용하여 보다 효과적인 광고 및 홍보를 결정할 수 있도록 한다.

Keywords

References

  1. 김경선, 뮤지컬공연에서 마케팅믹스와 관람욕구가 만족도와 추천의도에 미치는 영향에 대한 연구, 홍익대학교 박사학위논문, 2008.
  2. 권혁인, 주희엽, 김만진, 이현정, 이지애, "공연서비스에 대한 관람객의 순차적 기대 및 성과와 만족 간 관계 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.287-302, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.2.287
  3. D. Throsby and G. A. Withers, The Economics of the Performing Arts, Edward Arnold, London, 1979.
  4. 김선미, 연극 관람요인이 관람만족과 재 관람의도에 미치는 영향, 동아대학교 석사학위논문, 2007.
  5. 곽시내, 무용공연 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구, 성균관대학교 석사학위논문, 2003.
  6. 이명천, 김요한, 광고학 개론, 서울: 커뮤니케이션북스, 2005.
  7. 나준걸, 효과적인 공연홍보물 제작 및 관리를 위한 디자인 방법론 연구, 명지대학교 석사학위논문, 2005.
  8. E. St. Elmo Lewis, "Side Talks about Advertising," The Western Druggist, Vol.21, No.2, pp.65-66, 1899.
  9. http: //www. mitsue.co.jp/engl ish/case/marketing/02.html
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/DAGMAR_marketing
  11. 심성욱, 박종민, "라이프스타일과 매체의 광고효과 인식에 관한 연구 : 4대 매체 외에 케이블TV, 위성방송, 인터넷을 포함하여", 광고학연구, 제15권, 제2호, pp.7-33, 2003.
  12. 양길승, 조준원, 이화진, 이영숙, "문화공연 관람객의 관람동기와 만족도가 관람행동의도에 미치는 영향 : 섬진강 기차마을 상설문화공연 관람객을 중심으로", 한국도서연구, 제22권, 제3호, pp.43-61, 2010.
  13. Danielle Bouder-Pailler, "A Model for Measuring the Goals of Theatre Attendance," International Journal of Arts Management, Vol.1, No.2, pp.4-15, 1999.
  14. 피세희, 공연장 서비스 품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향 : 국내 공연장 실증적 비교분석, 경희대학교 석사학위논문, 2011.
  15. A. Parasuraman, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research," Journal of Marketing, Vol.49, No.4, pp.41-50, 1985. https://doi.org/10.2307/1251430
  16. 고정숙, 전통무용 공연 관람만족요인 및 관여도와 재방문의사와의 관계, 상명대학교 박사학위논문, 2009.
  17. 김경선, 뮤지컬공연에서 마케팅믹스와 관람욕구가 만족도와 추천의도에 미치는 영향에 대한 연구, 홍익대학교 박사학위논문, 2008.
  18. R. L. Oliver and J. E. Swan, "Consumer Perceptions of Interpersonal Equity and Satisfaction in Transactions : A Field Survey Approach," Journal of Marketing, Vol.53, No.2, pp.21-35, 1989. https://doi.org/10.2307/1251411
  19. 김기준, 기업PR활동에 있어서 매체 유형이 기업 이미지에 미치는 영향 : 공연 예술스폰서십 중심으로, 건국대학교 석사학위논문, 2010.
  20. 남궁영, 영화관람 동기유형과 그 특성에 관한 연구, 한국외국어대학교 박사학위논문, 2002.
  21. J. Joseph Cronin, Jr. and S. A. Taylor, "Measuring Service Quality : A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol.56, No.3, pp.55-68, 1992. https://doi.org/10.2307/1252296
  22. W. O. Bearden and J. E. Teel, "Selected Determinants of Consumer Satisfaction and Complaint Reports," Journal of Marketing, Vol.20, No.1, pp.21-28, 1983. https://doi.org/10.2307/3151408
  23. 신일수, 무대예술 전문인 자격검정 표준교제(극장상식 용어), 교보문고, 2006.
  24. 임혜경, 공연 관람결정요인과 만족도에 관한 연구, 중앙대학교 석사학위논문, 2011.
  25. 김영신, 강이주, 소비자 의사결정, 교문사, 2000.
  26. R. M. Reuben and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173

Cited by

  1. The Case Study of PR Effects on Honorary Ambassadors at Incheon Airport vol.22, pp.2, 2014, https://doi.org/10.12985/ksaa.2014.22.2.071