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BSA기법을 활용한 ODA건설사업 역량 요인 도출 및 분석

Analysis of Competency Assessment Using BSA for ODA Loan Construction Projects

  • 김화랑 (서울과학기술대학교 일반대학원 건축통합학과) ;
  • 장현승 (서울과학기술대학교 건축학부)
  • 투고 : 2012.07.19
  • 심사 : 2012.09.10
  • 발행 : 2012.11.30

초록

우리나라 해외건설 누적 수주 금액은 2012년 6월을 기준으로 5,000억 달러를 달성하였으며 더 나아가 2020년 1조 달러를 목표로 하고 있다. 또한 국내 건설기업들도 해외건설시장 진출을 목적으로 여러 전략을 구상하고 있다. 이러한 목표 달성을 위한 방안으로 본 연구에서는 해외건설 리스크가 적은 ODA 자금을 활용한 해외건설 진출 사업을 제안하였다. 사업 진출을 위한 건설기업의 ODA사업 역량 수준을 분석하기 위해 FGD 기법을 활용하여 34개의 역량 요인을 선정하였고 전문가들을 대상으로 설문조사를 실시하여 BSA 모델을 통해 분석하였다. 사업단계별 중요 관리 요인은 기획 및 발굴(6개), 수주 및 마케팅(6개), 엔지니어링 및 시공(3개) 등 총 15개의 항목이 도출되었다. 이중 가장 기업들에게 필요한 역량강화 항목으로 클레임 및 리스크, 수주활동을 위한 기업의 역량, 그리고 정부의 적극적인 지원으로 나타났다. 각 단계별 중요 관리 요인은 역량별 역할 주체에 따라 개선하여 향후 ODA자금을 활용한 사업 수주 경쟁에 있어서 경쟁우위를 확보할 수 있도록 준비해야 할 것으로 판단된다.

Recently, with achieved US$ 500 Billion international cumulative construction order, the Korean government presented overseas construction industry visions for international orders of US$ 100 Billion and entering the top five countries in global construction market. Also, Korean companies are developing strategies for expansion of international markets. However, ODA loan projects are low risk for the Korea Construction companies trying to advance their overseas business. This study provides data-based advice on securing competence for Korean construction companies entering the global market through the ODA loan projects. To analysis construction firm's competitiveness for ODA loan project, FGD was utilized and BSA model was applied to the valuable analysis. Competencies highly assessed were construction quality control, relationship building through high-level diplomatic activities, and project management. Competencies requiring urgent improvement were handling risks of local countries, financing projects, and developing know-how within participating companies.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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