A study on Biz Models Through the T-DMB Total Solution Developed by the Convergence of Communication and Broadcasting Technologies

통신.방송 융합기술 지상파 DMB Total Solution 비즈 모델 연구

  • 은종원 (남서울대학교 정보통신공학과 정보통신연구소)
  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.12.15
  • Published : 2011.12.30

Abstract

The T-DMB(Terrestrial Digital Multimedia Broadcasting) which was developed by the convergence of digital broadcasting technology and communication technology provides us with very good quality of music like CD, and provides TV services in a super express train like the KTX whose velocity is over 300 Km per hour. The T-DMB is diffusing toward the world as a technology which is be able to provide the various convergent services of broadcasting and communication through mobile phone, PDA, dedicated terminal, and so on. A business model needed for the diffusion of the T-DMB toward the world was established and utilized to expand the T-DMB into Vietnam in the paper. In addition, this paper describes not only some predicting methods for the technological valuation of the T-DMB Total Solution, but also a case study on the marketing related to establishing the T-DMB system in order to provide the paid services in Vietnam. Finally, A couple of business models needed to globally expand the T-DMB have been provided.

디지털방송 기술과 통신 기술이 융합되어 탄생한 지상파 DMB는 CD 수준의 음질을 제공하고 시속 300Km 이상의 빠른 속도로 달리는 KTX와 같은 초고속 열차에서도 TV 수신이 가능하며, 다양한 방송통신 융합형 서비스를 휴대폰, PDA, 전용단말기 등을 통해 제공이 가능한 기술로 세계 속으로 확산되고 있다. 본 논문에서는 T-DMB Total Solution에 대한 기술평가 추정 방법뿐만 아니라 베트남에 유료 T-DMB 서비스를 제공하기 위한 T-DMB 시스템 구축에 관한 마케팅 사례도 기술한다. 끝으로, T-DMB 글로벌 확산에 필요한 비즈니스 모델을 제시 하였다.

Keywords

References

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