공간의 성스러움으로 본 고대 중국인의 성현(聖顯)

Hierophany in Ancient China and the Sacred Sites

  • 투고 : 2011.02.15
  • 심사 : 2011.03.05
  • 발행 : 2011.03.31

초록

엘리아데는 애초의 성스러움이 저절로 드러나는 것을 성현(聖顯)이라고 하였는데, 성현이 일어나는 대상이나 장소는 질의 전환을 이루어 그 자체가 성스러워진다. 사람들은 태초의 성스러움을 되살리기 위해 최초로 성스러움이 일어난 그 순간을 재현하고자 하여 원형의 순간과 동일한 시간에 동일한 장소에서 동일한 행위를 통해 성을 재현하려고 하였다. 이 논문에서 주목한 것은 성스러움이 드러나는 구체적 장소이다. 천제가 세운 지상의 도읍으로 신이 사는 영역이며, 지상과 천상을 이어주는 역할을 하는 우주산의 특성을 갖춘 곤륜, 하늘과 지상을 이어주는 매개인 하늘사다리의 역할을 하는 건목, 종교적 인간이 성스러운 실재적 공간에서 살고 싶은 욕망을 드러내며 성스러운 공간을 통해 신적 존재나 조상과 교류함으로써 태초의 순수한 영혼으로 회귀할 수 있는 공간인 도시와 종묘는 모두 고대 중국에서 볼 수 있는 성이 드러나는 구체적 공간이라고 할 수 있다.

Hierophany, according to Mircea Eliade, is a natural manifestation of the initial sacred. Through hierophany, profane objects and sites transform their qualities and then they themselves become sacred. People in traditional societies, in an attempt to reenact the initial hierophany, tried to perform consecrating rituals to replicate the first moment of the initial hierophany, at the same time and site. This article focuses on the concrete sites of hierophany. In ancient China, we can see specific sites that manifest the sacred such as Kunlun(崑崙), Jianmu(建木) and zongmiao(宗廟). Kunlun has the characteristics as the Cosmic Mountain that is the realm of the gods that tiandi(天帝) built as his center on the Earth, and it bridges Heaven and Earth. Jianmu joins Heaven, Earth, and the underworld like a Cosmic Tree or Pillar. It can be stated that zongmiao, the royal ancestral temple, functions as the Center of the World, the axis mundi, in which religious human beings express their desire to live in a sacred site, and in which they can regain their initial purity of spirits by communicating with the gods and ancestors. These three are the sites of manifestation of the sacred in China.

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