10 Debating Points in Performance Management On the Job Training

공공부문 성과관리 현장실무교육을 위한 10가지 쟁점: 실무 성과관리 교육내용 구성을 위한 제언

  • Received : 2011.10.12
  • Accepted : 2011.12.17
  • Published : 2011.12.30

Abstract

This study argues that traditional 'On the Job Training(OJT)' for performance management in the public sector has paid little attention to the innate nature of public performance management, while mainly focusing on introducing new techniques and differentiating new ones from existing ones. This neglection leads us to commit repetitive errors in practice and misunderstandings about the nature of public performance regardless of the introduction of new techniques. This study emphasizes that on the job training for performance management in the public sector should be able to foster critical thinking and debates over important issues to overcome the problems mentioned above. From such a point of view, 10 important debating points for training and education are suggested to balance both theoretical and practical perspectives in public performance management. Finally, this study maintains that the necessary first step for successful performance management is public employees' correct understanding on the nature of public performance management rather than on a new technique itself.

본 연구는 기존의 현장에서의 공공부문 성과관리 실무교육이 새로운 제도에 대한 소개위주로 이루어져 왔고 이러한 새로운 제도들은 기존의 제도들의 문제점을 부각시키고 새로운 제도의 차별성을 강조하는데 치중한 나머지 공공부문 성과관리의 본질을 이해시키는데 어려움이 있다는 점을 강조한다. 이것은 결국 어떤 제도가 새롭게 도입되어도 성과관리제도 적용의 실패라는 반복적인 실수로 이어지게 된다. 이를 극복하기 위해서는 현장에서의 성과관리 교육 및 훈련이 제도의 소개차원이 아닌 비판적 토론과 논쟁을 유도할 수 있는 쟁점을 제공하여 공무원들이 이해하고 수용할 수 있는 방향으로 나아가야 한다고 강조한다. 이에 따라 성과관리 이론 및 실무적 관점에서 현장에서 교육되어져야 할 내용을 10가지 쟁점으로 분류하고 각각의 쟁점별로 구성원들이 토론과 논쟁을 통하여 내용을 이해하는 것이 중요하다는 점을 강조한다. 본 연구에서 제시된 10가지 쟁점들은 옳고 그름을 판단하는 것이 목적 이라기보다는 다양한 시각과 가치판단의 영역을 제시하기 위함이며 향후 성과관리 교육의 내용이 보다 내실 있게 이루어지기를 기대하는 것이다. 마지막으로 본 연구는 아무리 새로운 성과관리제도가 도입되어도 현장에서 공무원들이 성과관리의 본질을 이해하지 못하면 어느 제도도 성공적으로 정착할 수 없다는 점을 강조한다.

Keywords