A Study on Meaning of One-to-One Correspondence through the Operation of Matrix

행렬의 연산을 통해 본 일대일 대응의 의미에 관한 고찰

  • Received : 2011.08.02
  • Accepted : 2011.09.09
  • Published : 2011.09.30

Abstract

In this study, we consider the meaning of one-to-one correspondence through theoretical background under operation of matrix. On algebraic point of view, its significance is 'through one-to-one correspondence from a set with given structure, become a methods in order to induce an algebraic system in to a new set.' That is a key idea making isomorphic structure. Such process experiences necessity of mathematical fact, as well as the deep understanding of one-to-one correspon -dence. Also that becomes a base for develop a various mathematical concepts, such as matrix, exponential laws, symmetric difference, permutation and so on. This study help teachers and students to understand of mathematical concepts meaningfully and to facilitate teacher's professional development.

본 연구는 행렬 연산지도의 실태를 분석하여 행렬 연산에 관한 이해의 필요성을 제시한 후, 행렬의 연산이 정의되는 이론적 배경의 탐구를 통하여 일대일 대응의 의의에 대해 고찰한다. 대수적 관점에서의 일대일 대응의 의의는 '이미 구조를 알고 있는 집합에서 일대일 대응을 통하여 새로운 집합에 대수적 체계를 도입할 수 있게 하는 수단'이라는 것이다. 즉, 동형구조를 만드는데 있어 핵심 아이디어라는 것이다. 행렬의 연산을 예로 한 일대일 대응에 관한 이러한 고찰과정은 수학적 사실의 필연성 및 개연성을 경험하게 하여, 그러한 수학적 아이디어들이 단순히 주어지는 것이 아니라, 특정의 목적성 있는 활동의 결과물임을 인식하게 한다. 또한 일대일 대응의 본질적 이해는 행렬에 대한 논의에 그치지 않고 지수법칙, 대칭차집합, 순열 등 다양한 수학적 지식을 전개하기 위한 기저가 된다. 이러한 연구의 목적은 교사와 학생들에게 수학적 개념의 의미 충실한 이해를 돕는데 있으며, 나아가 교사의 가르칠 지식에의 전문성을 높이는데 있다.

Keywords