A Study on the Outside of Discourse from the Views of Foucault and Bakhtin

푸코와 바흐친을 통해 바라본 담론의 바깥

  • Received : 2011.01.05
  • Accepted : 2011.02.15
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study has a key assumption that 'characteristics of discouse can be found in not its inside, but its outside'. The prism through which we can see those characteristics was provided by Foucault and Bakhtin who were introduced in the study. As an effort co probe the outside of discourse, the study is briefed 'the three attributes of discourse' that were suggested by Foucault First, discourse has the principle of selection and exclusion, which is based on power relations. Second, discourse is not transparent at all since it is always offensive towards other discourses and defensive against selected ones Third, discourse which is naturally accepted because of its dailiness had a deep structure secretly hidden in it. Based on the above attributes, Foucault and Bakhtin paid their attention to the outside of discourse. Specifically, they considered discourse fundamentally and went beyond it, and reflected the procedures of discourse. This study focused on 'Socrates', something common in the two scholars' works with discourse. In dealing with discourse, Bakhtin started with 'Socratic dialogue' that is based on the dialogic nature of human thoughts which purse the truth. For Foucault, it was Socrates who had the 'courage to cell the truth' and practiced 'self-consideration'. According to Foucault, the ethics of self-practice originated from the philosopher. The ethics is neither the precise representation of individual life that is withdrawn towards the inner self, nor the skills of happiness. It is just relational and cross-sectional. For a better understanding, this study pointed out that Kafka created a variety of 'dialogic voices' focusing on the outside of discourse. Dialogues found in his writings are 'interminable dialogues' that truly 'communicate with different times and different spaces'. For example, his novel, 'Der Prozess' opens the possibility of discussing in various ways the court which is look beyond conventions and extraordinary. Kafka's novels have a structure that their starting point found at the introduction reappears at the termination, presenting multi-vocal dialogues.

하버마스는 모든 억압과 왜곡으로부터 자유로운 담론 상황을 '이상적 담화 상황'이라고 부른다. 그런데 '이상적 담화 상황'이 언어를 의사소통의 매개체로 간주한다는 데서 본 논문의 의문은 시작된다. 푸코와 그의 영향을 받은 학자들이 밝힌 담화(담론)가 가진 속성은 다음과 같다. 첫째, '선택과 배제의 원리'다. 담론을 제한하거나 생산하는 역할을 담당하는 것은 권력이며, 권력에 의해 담론은 선택되거나 배제 당한다. 둘째, 담론은 자신들의 입장을 방어하고, 반대의 입장을 공격하는 병기로 작용한다. 셋째, 담론 내부의 드러나지 않는 심층구조에는 태도, 입장, 권력과의 관계, 이데올로기적인 위치가 숨겨져 있다. 이러한 담론의 속성에 주목한다면, 담론의 문제는 언어를 주목해서 보편성을 추출하는 것으로는 해결될 수 없다. 이 지점에서 언어학의 바깥으로 눈을 돌린 바흐친과 푸코의 논의는 설득력을 가진다. 담론이 결코 투명할 수 없다는 푸코의 논의나 담론의 문제는 바깥으로 시선을 향하는 경우에 답이 열린다는 바흐친의 논의에서 '진실을 말하는 용기, 즉 파르헤지아적 용기'를 가진 인물로 소크라테스를 찾을 수 있다. 소크라테스적 대화에서 공통된 출발지점을 가진 푸코와 바흐친은 각각 '자기 배려', '다성적 대화'를 통한 담론 바깥에서의 해결점을 찾아낸다. 자기 배려는 고대의 지혜를 통해서 낯섦의 효과를 발생시키고 수치스럽지 않게 살 만한 자기를 생산하는 절차와 실천의 문제다. 푸코가 말하는 자기 배려의 윤리는 자기 내면으로 퇴각하는 개인 생활의 섬세한 연출이 아니며, 행복의 기술도 아니다. 자기 배려는 우리의 사유와 원칙, 담론과 행실 간의 일치, 조화, 정합성이 설정되는지를 지속적으로 경계하는 행위다. 바흐친은 다성적 대화의 과제를 수행한 인물로 도스도옙스키에 주목한다. 그의 작품은 수많은 별개의 관점이 대화를 시작하는 세계를 창조해내며, 그 안에서 타자들이 저자의 이데올로기와 동등하게 경쟁할 수 있다는 것이다. 본 논문에서는 다음 순서로, 다성적 목소리를 만들어 내는 파르헤지아적 작가로 '카프카'를 발견하고 그의 작품을 주목한다. 카프카는 그의 작품을 통해 '종결 불가능한 대화'를 창출했으며, 매 순간 새로운 조합을 이끌어내며 바깥을 향하는 파르헤지아적 용기를 가지고 있다. '소송'이라는 그의 작품이 출발점에서 시작해서 출발점으로 끝나는 '종말장 지양'의 방식을 갖고 전개된다는 점은, '가장 낮은 곳에서 가장 높은 곳에 이르기까지 그때마다 상응하는 강렬도를 산출'한다는 들뢰즈의 말을 증명하기에 충분하다.

Keywords