DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between Digital Contents Characteristics and Consumer's Usage Behavior in the Online Environment

온라인 환경에서 디지털콘텐츠의 특성과 소비행동의 관계

  • Received : 2011.05.23
  • Accepted : 2011.09.19
  • Published : 2011.10.28

Abstract

The recent technology boom has created a new digital age. With the help of information technology consumers can have more power than ever and they use digital contents more than ever. This study relates consumer attitude to the recent digital contents using behavior about digital file-sharing. Through the use of the multimethod approach, we identify four characteristics can affect illegal digital contents using behavior. The methodology used was to take in depth look at the consumer with phenomenology as a qualitative research. We select 6 participants who have experience of digital content using. We also examine the structural configurations of the relationship between digital contents characteristics and illegal downloading intention. We surveyed 200 people who also had experience of digital content. This research gives theoretical and practical implication to the marketers related to online communication.

새로운 기술의 발달은 온라인 환경과 같은 새로운 시대를 열었다. 소비자들은 디지털 환경하에서 더 많은 정보력과 관계망을 갖게 되었고 디지털콘텐츠를 주도적으로 사용하고 있다. 본 연구에서는 소비자들의 디지털 콘텐츠 사용행동을 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 이를 위해 두 개의 연구를 진행하였다. 디지털 콘텐츠 사용 경험이 있는 소비자를 대상으로 첫 번째 연구에서는 현상학적 방법론을 활용하여 디지털콘텐츠의 불법적 사용에 영향을 미치는 제품특성을 소비자 관점에서 파악하고자 하였으며 두 번째 연구에서는 파악한 요인들을 이용하여 200여명의 서베이를 통한 정량조사로서 요인들간의 관계를 파악하고자 하였다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 기업은 소비자들의 디지털콘텐츠 소비 행동을 이해할 필요가 있음을 밝히고 이를 활용 적절한 마케팅 전략을 구사할 수 있는 실무적 시사점을 제시하였으며 더불어 향후 연구 방향을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 이은영, 온라인 구전수용과 확산과정에 대한 이중경로 모형에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문, 2004
  2. A. Sharma and J. N. Sheth, "Web based marketing: The coming revolution in marketing thought and strategy," Vol.57, pp.696-702, 1994.
  3. 윤기호, "정보재의 특징, 판매방식 및 정책이슈", 정보통신정책, 제11권, 제5호, pp.1-17, 1999.
  4. H. Varian, Markets for Informations Goods, manuscript, 1998.
  5. 엄명용, 김태웅, "디지털콘텐츠 몰입경험", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제8호, pp.209-216, 2010.
  6. http://www.mt.co.kr/view/mtview.php?type =1&no=2011050314534963378&outlink=1
  7. http://news.inews24.com/php/news_view.php?g_serial=484203&g_menu=020200
  8. G. Tom, B. Garibaldi, Y. Zeng, and J. Pilcher, "Consumer Demand for Counterfeit Goods," Psychology & Marketing, Vol.15, No.5, pp.405-42, 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199808)15:5<405::AID-MAR1>3.0.CO;2-B
  9. A. M. Levin, M. Dato-on, and L. Rhee, "Money for nothing and hits for free : the ethics of downloading music from peer to peer web sites," Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.12, No.1, pp.48-60, 2004.
  10. A. M. Levin, M. Dato-on, and C. Manolis, "Deterring illegal downloading : The effects of threat appeals, past behavior, subjective norms, and attribution of harm," Journal of Consumer Behavior, Vol.6, No.2, pp.111-122, 2007. https://doi.org/10.1002/cb.211
  11. J. S. Chiou, G. Huang, and H. Lee, "The Antecedents of Music Piracy Attitudes and Intentions," Journal of Business Ethics, Vol.79, No.4, pp.469-481, 2005.
  12. S. Ang, P. S. Cheng, E. A. Lim, and S. Tambyah, "Spot the Difference : Consumer Responses Towards Counterfeits," Journal of Consumer Marketing, Vol.18, No.3, pp.219-235, 2001. https://doi.org/10.1108/07363760110392967
  13. N. Miller, "Consumer Misbehavior : Why people buy illicit goods," Journal of Consumer Marketing, Vol.16, No.3, pp.273-287, 1999. https://doi.org/10.1108/07363769910271504
  14. 이한석, "온라인 환경에서 소비자의 비윤리적 행위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 디지털콘텐츠 사용을 중심으로", 소비자문제연구, 제38호, 2010.
  15. 신충식, "질적연구방법과 현상학", 사회과학, 제42권 제1호, pp.85-112. 2009.
  16. 이순묵, 공변량구조분석, 성원사, 1990.
  17. 신상헌, "비이성적 소비유형에 관한 연구", 소비자학 연구, 제13권, 제1호, pp.159-172, 2002
  18. M. Rawwas and A. Singhapakdi, "Do consumers' Ethical Beliefs Vary with Age? A Substantiation of Kohlberg's Typology in Marketing," Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.6, pp.26-48, 1998.
  19. R. P. Bagozzi and Y. Yi, "On the Evaluation of Structural Equation Models," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.16, No.1, pp.74-95, 1988. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  20. J. P. Peter and L. X. Tarpey, "A Comparative Analysis of Three Consumer Decision Strategies," Journal of Consumer Reseaerch, Vol.2, pp.29-37, 1975. https://doi.org/10.1086/208613
  21. J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice : A Review and Recommended Two Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411

Cited by

  1. Criticizing the Market Concentration Regulation in Open Media Environment vol.12, pp.11, 2012, https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.11.368
  2. Factors Influencing the Customer Value and the Performance of National R&D Information Services of the R&D Managers vol.14, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.480