정부 홍보담당자들의 언론 관계와 오보에 대한 인식 조사: 노무현 정부와 이명박 정부 홍보담당자 비교 연구

Government Public Relations Practitioners' Perceptions toward Media Relations and False Reports: A comparative Study between the Noh Moo Hyun and Lee Myung Bak Governments

  • 임유진 (이화여자대학교 커뮤니케이션 미디어 연구소) ;
  • 김영욱 (이화여자대학교 언론홍보영상학부)
  • Lim, Yu-Jin (School of Communication, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Yung-Wook (School of Communication, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2011.04.28
  • 심사 : 2011.07.27
  • 발행 : 2011.08.15

초록

이 연구는 노무현 정부 홍보담당자들과 이명박 정부 홍보담당자들의 언론 관계에 대한 인식과 오보에 대한 전반적인 인식을 살펴보고, 정권 교체로 인한 홍보 환경의 변화에 따라 홍보담당자들의 이러한 인식에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 또한 홍보담당자들이 갖고 있는 언론 관계에 대한 인식은 오보에 대한 전반적인 인식에 어떻게 영향을 미치는지 함께 살펴보았다. 분석 결과, 두 집단의 언론 관계에 대한 인식이나 오보 개념, 원인에 대한 인식 등이 집단 간 뚜렷한 차이를 나타냈으며, 그들의 언론 관계에 대한 인식은 오보에 대한 인식에 영향을 미친 것으로 밝혀졌다. 하지만, 두 집단의 오보 방지 노력에 대한 인식의 차이는 크지 않게 나타났다.

This study investigated the general perception of government public relations practitioners in the Noh Moo Hyun and Lee Myung Bak administrations toward media relations and false reports. It examined whether these government public relations practitioners' perceptions are different according to changing government public relations circumstances. This study also investigated how the perceptions of public relations practitioners toward media relations in two different governments affect the overall perception toward false reports. The results showed that the two groups had different perspectives toward media relations, false reports and the causes of false reports. Moreover, the perspectives toward media relations influenced their opinions about false reports. However, they had similar opinions about the way of preventing false reports.

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