DOI QR코드

DOI QR Code

A Model for Estimating NOx Emission Concentrations on National Road

차량배출가스로 인한 일반국도 NOx 대기오염 추정 모형

  • 오주삼 (한국건설기술연구원 첨단교통연구실) ;
  • 김병관 (한국철도공사연구원 경영연구처)
  • Received : 2011.03.30
  • Accepted : 2011.05.20
  • Published : 2011.09.15

Abstract

The purpose of this study is to determine the relationship between observed traffic data and NOx concentrations from not an ideal condition but a real road in real-time. Also we aim to develop an estimation model for NOx emission concentrations due to vehicle exhaust gas, and it can be applied to monitor the degree of air pollution on National Road in real-time. To eliminate outliers which are occurred due to errors of equipments and other variables, we use the robust analysis and develop two models. which are considering and not considering wind impact. The result of this research can be used for understanding present condition of air pollution caused by vehicle exhaust gas and evaluating for environmental effects of transportation policy.

본 연구는 이상적인 실험환경이 아닌 실제 일반국도(국도 3호선)를 분석 대상으로 실시간으로 수집된 교통자료와 NOx 대기 오염 측정 자료를 이용하여 이들 사이의 관계를 규명하고 그 특성을 분석하고자 한다. 또한 이러한 관계를 이용하여 현장에서 실제 적용이 가능하며 대기오염도를 모니터링을 할 수 있는 일반국도의 차량배출가스로 인한 NOx 대기오염도 추정 모형을 개발하고자 한다. 모형의 구축에 있어서 측정 장비 및 기타 변동요인으로 인한 특이점을 제거하기 위하여 로버스트 분석을 이용하였고 바람의 영향을 고려하지 않은 경우와 바람의 영향을 고려한 경우에 대해서 모형을 구축하였다. 본 연구의 결과는 교통정책 시행에 따른 차량배출가스로 인한 대기오염 현황을 파악하고 교통정책의 환경적 효과를 평가하는데 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김동영(1998), "시간 및 격자단위 대기오염물질 배출량: 수도권의 광화학스모그 선구물질을 중심으로", 박사학위논문, 서울대학교.
  2. 박성규, 김신도, 김종호(2001), "자동차 대기오염물질 산정 방법론 설정에 관한 비교 연구 (강남구의 실시간 교통량 자료를 이용하여)", 대한교통학회지, 대한교통학회, 제19권, 제4호, pp.35-47.
  3. 박정수(2010), "관측 교통량과 대기오염간의 관계 분석 ", 석사학위논문, 서울시립대학교.
  4. 유지열, 동종인, 윤균덕, 공부주, 채경순, 최재성(1997), "통행 예측기법을 이용한 이동오염원의 대기오염물질 배출량산정에 관한 연구", 대기환경학회 학술대회 논문집, 대기환경학회, 제1권, pp.65-66.
  5. 이영인, 조혜진, 박준환(2004) "차량의 개별주행 행태를 고려한 자동차 배출가스 산정 방법론 연구", 서울도시연구, 서울시정개발연구원, 제5권 제4호, pp.43-59.
  6. 장영기, 김동영, 조규탁(1995), 면 및 이동오염원 대기오염배출량 산정 지침에 관한 연구, 환경부.
  7. 조규탁(2002), "자동차 대기오염물질 배출량의 공간해상도 개선을 위한 Nested Top Down Approach 개발", 박사학위논문, 서울대학교.
  8. 홍창의, 황상호, 안호혁, 김윤지(1996) "교통량에 따른 배기가스량 산정에 관한 연구(교차로를 중심으로)", 대한교통학회 제29회 학술발표논문집, 대한교통학회, pp.29-58.
  9. 허명회(2009), R을 활용한 탐색적 자료 분석, 자유아카데미.
  10. Barth, M. et. al.(1996), "Modal Emissions Modeling: A Physical Approach", Transportation Research Record 648, pp.74-76.
  11. California Air Resource Board(1996), Methodology for Estimating Emissions from On-Road Motor Vehicles.
  12. Environmental Protection Agency(1996), Emissions Estimation Techniques Report.
  13. EU CORINAIR(1999), Emission Inventory Guidebook.
  14. Jin young Park et. al.(2001), "Microscopic Model of Air Pollutant Concentrations(Comparison of Simulated Results with measured and Macroscopic Estimates)", Transportation Research Record 1750, Paper No. 01-3099.
  15. N. Jenkins et. al.(1995), "Correlation between NO and NO2 roadside concentrations, traffic volumes and local meteorology at major London route", Transactions on Ecology and the Environment, Vol. 6, pp.405-412.