Effects of Attachment with Parents and Educational Gender Egalitarianism on Achievement Motivation in Korean University Students

남녀 대학생의 부모와의 애착과 교육영역의 양성평등의식이 성취동기에 미치는 영향

  • Received : 2011.05.15
  • Accepted : 2011.07.22
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This study was aimed at investigating the gender differences in the relationships among parental attachment, educational gender egalitarianism, and achievement motivation in university students in Korea. A total of 338 students from the Seoul and Kyungnam areas participated in this study. The results found that male students showed lower levels of mother attachment and educational egalitarianism and higher levels of achievement motivation compared to female students. For female students, parental attachment and educational egalitarianism were significantly correlated with achievement motivation; however, no such relationships were detected in male students. For male students, social and demographic variables were more predictive of achievement motivation than attachment or educational egalitarianism.

Keywords

References

  1. 강경석․박연희(2008). 부모의 양성평등의식이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향. 아동교육, 17(1), 41-54.
  2. 강원덕․안귀여루(2010). 성취동기, 내재적 직업가치, 진로장벽이 고등학생의 진로성숙 및 진로준비행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 15(1), 161-175.
  3. 강재순(2007). 중고생의 성별과 계열에 따른 양성평등 의식과 진로자아효능감. 전주대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 곽경숙․한아름(2007). 대학생의 양성평등의식과 주생활 교육내용 활용도의 관련연구. 한국생활과학회지, 16(6), 1269-1278.
  5. 권희경(1997). 개인특성 및 성장환경과 가족특성에 따른 기혼 취업여성의 직업성취동기. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 권희경(2006). 경남 지역 대학생의 양성평등의식에 관한 기초 조사. 창원대학교 생활과학 연구, 10(1), 1-13.
  7. 김수희(2005). 부모의 양육행동, 부모애착 및 또래애착과 남녀 청소년의 자아존중감 간의 관계. 이화여자대학교 석사 학위논문.
  8. 김양희․정경아(2000). 한국형 남녀평등의식검사(Korean Gender Egalitarianism Scale) 개발. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(1), 23-44.
  9. 김우영(2003). 결혼과 출산을 중심으로 한 여성취업률의 동태적 분석. 노동정책연구, 3(1), 67-101
  10. 김원경(2008). 대학생의 양성평등의식과 성인지성에 관한 연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 김정희․문혁준(2006). 취업모와 비취업모의 부모역할만족도 및 양육행동. 대한가정학회지, 44(1), 115-129.
  12. 김지혜(2009). 고등학생이 지각한 부모 애착, 자아존중감, 성취 동기와 진로태도성숙과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 도남희․박경자(2009). 소년소녀가장의 탄력성과 관련된 개인특성 분석: 지능, 성격, 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 22(3), 105-123.
  14. 박영신․김의철(2003). 한국 청소년의 성취동기와 학업성취에 대한 부모-자녀관계의 영향: 토착심리학적 접근. 청소년학연구, 10(1), 139-165.
  15. 배성연(2005). 취업모 자녀의 사회 정서적 행동 반응 관련 요인: 생태학적 관점을 중심으로. 연세대학교 석사학위논문.
  16. 성미영․권희경․장영은(2010). 대학생의 어머니 취업력, 성취 동기와 직업 양성평등의식이 어머니 취업에 대한 부정적 신념에 미치는 영향. 대한가정학회지, 48(3), 115-124.
  17. 손경화․조복희(2009). 취업신념 측정척도 개발과 타당화 연구. 대한가정학회지, 47(2), 69-78.
  18. 유계식․이재창(1997). 대학생의 성공공포와 성취동기 및 성역할정체감이 진로결정에 미치는 영향에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 9(1), 259-288.
  19. 이사라․박혜원(2005). 부모, 또래, 교사가 아동과 청소년의 자아개념발달에 미치는 영향: 중국 조선족과 한국 아동 및 청소년 비교. 대한가정학회지, 43(5), 163-181.
  20. 이운경․도현심(2005). 청소년의 성취동기와 관련된 변인들: 가정의 사회경제적 지위, 어머니의 기대 및 정서적 지지와 청소년의 자아존중감. 아동학회지, 26(3), 43-59.
  21. 이재창․유계식(1996). 성취동기, 성역할정체감, 진로결정유형 간의 관련분석과 이들 변인이 진로결정수준에 미치는 영향. 교육연구논총, 13, 111-145.
  22. 장영은(2009). 어머니의 취업관련 태도가 초등학교 입학기 자녀의 사회적 유능감에 미치는 영향. 가정관리학회지, 27, 111-122.
  23. 장영은(2010). 초등학생의 진로의식성숙도에 애착과 자아개념이 미치는 영향: 성차, 동시효과 및 지연효과에 관하여. 대한가정학회지, 48(6), 1-13.
  24. 조지혜(2007). 성취동기, 직업가치, 진로장벽이 대학생의 진로 태도성숙 및 진로준비행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 지효숙(2008). 청소년이 지각한 아버지-자녀 간 의사소통과 성취동기 및 자아존증감 관계 연구. 부산교육연구, 21, 75-96.
  26. 탁수연․박영신․김의철(2006). 대학생의 학업성취와 관련 변인의 관계 분석: 부모자녀관계, 자기효능감, 성취동기, 공부시간을 중심으로. 아동교육, 16(1), 143-153.
  27. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attatchment: Individual differences and their relationship to psychological wellbeing in adolescence. Journal of Youth Adolescence, 16, 427-451. https://doi.org/10.1007/BF02202939
  28. Armsden, G. C., McCaulye, E., Greenbuerg, M. T., Burke, P. M., & Mitchell, J. G. (1990). Parent and peer attachment in early adolescent depression. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 683-697. https://doi.org/10.1007/BF01342754
  29. Beere, C. A., King, D .W., & King, L. A.(1984). The sex-role egalitarianism scale: A measure of attitudes toward equality between the sexes. Sex Roles, 10, 563-576.
  30. Belsky, J. (1986). Infant day care: A cause for concern? Zero to Three, 6, 1-9.
  31. Blustein, D. L., Prezioso, M. S., & Schultheiss, D. P. (1995). Attachment theory and career development: Current status and future directions. The Counseling Psychologist, 23, 416-432. https://doi.org/10.1177/0011000095233002
  32. Bowlby, J. (1982). Attachment. N.Y.: Basic Books.
  33. Brooks-Gunn, J., Han, W., & Waldfogel, K. (2002). Maternal employment and child cognitive outcomes in the first three years of life: The NICHD Study of early child care. Child Development, 73, 1052-1072. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00457
  34. Caldwell, T. & Obasi, E. M. (2010). Academic performance in African American Undergraduates: Effects of cultural mistrust, educational value, and achievement motivation. Journal of Career Development, 36, 348-369. https://doi.org/10.1177/0894845309349357
  35. Chang, Y. E. (2003). Mothers' attitudes toward maternal employment, maternal well-being, maternal sensitivity, and children's socioemotional outcomes: When mothers engage in different amounts of employment. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Texas at Austin.
  36. Clarke-Stewart, K.A. (1989). Infant day-care: Maligned or malignant? American Psychology, 44, 266-273.
  37. Fan, W., & Zhang, L. (2009). Are achievement motivation and thinking styles related? A visit among Chinese university students. Learning and Individual Differences, 19, 299-303. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.10.005
  38. Gomez, R., & McLaren, S. (2007). The inter-relations of mother and father attachment, self-esteem and aggression during late adolescence. Aggressive Behavior, 33, 160-169. https://doi.org/10.1002/ab.20181
  39. Greenberg, M. T., Siegal, J. M., & Leitch, N. J. (1983). The nature and importance of attachment relationships to parents and peer during adolescence. Journal of Youth Adolescence, 12, 373-386. https://doi.org/10.1007/BF02088721
  40. Greenberger, E., Goldberg, W. A., Crawford, T. J., & Granger, J. (1988). Beliefs about the consequences of maternal employment for children. Psychology of Women Quarterly, 12, 35-59 https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1988.tb00926.x
  41. Haigler, V.F., Day, H.D., & Marshall, D.D. (1995). Parental Attachment and Gender-Role Identity. Sex Roles, 33, 203-220. https://doi.org/10.1007/BF01544611
  42. Harvey, E. (1999). Short-term and long-term effects of early parental employment on children of the National Longitudinal Survey of Youth. Developmental Psychology, 35, 445-459.
  43. Hock, E., & DeMeis, D. K. (1990). Depression in mothers of infants: The role of maternal employment. Developmental Psychology, 26, 283-291.
  44. King, L. A., & King, D. W. (1997). Sex-Role Egalitarianism Scale: Development, psychometric properties, and recommendations for future research. Psychology of Women Quarterly, 21, 71-87. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00101.x
  45. Lapsley, D., Rice, K., & FitzGerald, D. (1990). Adolescent attachment, identity, and adjustment to college: Implications for the continuity of adaptation hypothesis. Journal of Counseling and Development, 68, 561-565. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1990.tb01411.x
  46. Learner, D. G. & Kruger, L. J. (1997). Attachment, self-concept, and academic motivation in high-school students. American Journal of Orthopsychiatry, 6(3), 485-492.
  47. NICHD Early Child Care Research Network. (1998). Early child care and self-control, compliance, and problem behavior at 24 and 36 months. Child Development, 69, 1145-1170.
  48. Paterson, J., Pryor, J., & Field, J. (1995). Adolescent attachment to parents and friends in relation to aspects of self-esteem. Journal of Youth and Adolescence, 24, 365-376. https://doi.org/10.1007/BF01537602
  49. Speirs Neumesiter, K. L., & Finch, H. (2006). Perfectionism in High-Ability Students: Relational Precursors and Influences on Achievement Motivation. Gifted Child Quarterly, 50(3), 238-251. https://doi.org/10.1177/001698620605000304
  50. Spence, J. T., & Helmreich, R. L. (1983). Achievement-related motives and behaviors. In J. T. Spence (ed.), Achievement and achievement motives: Psychological and sociological approaches (pp. 7-74). San Francisco: W. H. Freeman and Company.
  51. Turner, E. A., Chandler, M. C., Heffer, R.H. (2009). The influence of parenting styles, achievement motivation, and self-efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 3, 337-346.
  52. Wong, E. H., Wiest, D. J., & Cusick, L. B. (2002). Perceptions of autonomy support, parent attachment, competence and self-worth as predictors of motivational orientation and academic achievement: an examination of sixth-and ninth-grade regular education students. Adolescence, 37, 255-266.
  53. Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Journal, 29, 663-676. https://doi.org/10.3102/00028312029003663