An Analysis of Ethical Judgement Ability of the Mathematically Gifted Students in Middle School

중등 수학영재들의 도덕 판단 능력 분석

  • Received : 2011.07.01
  • Accepted : 2011.08.19
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purposes of this study are to confirm the standard of ethical judgement ability of the mathematically gifted students and examine which factor makes on the ethical judgement ability among the mathematically behavior characteristics. For it, correlation analysis and regression analysis between the two things were conducted with SPSS 12.0 based on the results of mathematically behavior characteristic inspection and ethical judgement ability inspection. Also, the interview was conducted for students whose KDIT score is the highest and the results were intended to apply the results as the material supporting the results of qualitative test results. The interview with students examined which mathematically behavior characteristic factor made an effect on his own ethical judgement ability through the structural questionnaires.

본 연구는 중등 영재학급 학생들 중 수학영재들의 도덕 판단 능력 수준을 확인하고 수학적 행동 특성 중에서 어떠한 요인이 도덕 판단 능력에 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 수학적 행동 특성 검사와 도덕 판단 능력 검사의 실시 결과를 바탕으로 SPSS 12.0을 사용하여 이 둘 간의 상관 분석과 회귀 분석을 실시하였다. 또한, KDIT 점수가 가장 높은 학생을 대상으로 면담을 통하여 양적 실험 결과를 뒷받침하는 자료로 활용하고자 하였다. 학생과의 면담은 구조화된 질문지를 통하여 어떤 수학적 행동특성 요인이 자신의 도덕 판단 능력에 영향을 미쳤는지를 살펴보았다.

Keywords