DOI QR코드

DOI QR Code

Audio Format Comparative Study and Suggestion for Next Generation DTV

차세대 디지털 TV 방송을 위한 오디오 규격 비교 분석 및 제언

  • 이재홍 (연세대학교 차세대 DTV 방송기술 연구센터)
  • Received : 2011.06.09
  • Accepted : 2011.07.25
  • Published : 2011.08.31

Abstract

With commencing trial 3D digital broadcasting, the studies on next generation digital broadcasting technology for coming UHDTV era is being actively progressing. In this paper, I propose surround audio formats for next-generation digital TV broadcasting, along with comparative study of major surround audio formats in use or under development. I did comparative study on current major competing surround formats such as Dolby True HD and DTS HD MA, along with NHK proposed 22.2 channel surround format for UHDTV system. Upon this comparative study and our housing situation consideration, I propose lossy compression 3D surround 7.1 channel surround format along with loosless 2.0 and 4.0 hi-fi format as next generation digital TV broadcasting standard. In lieu with this, I also propose transmitting binaural 2 channel audio data as sub-audio. It will give holographic sound experience when properly processed with individual HRTF (Head Related Transfer Function) with headphone. The table for data rate of each proposed audio format is also presented.

3D 디지털 시험 방송 개시와 함께, 다가오는 UHDTV 시대에 대비 한 차세대 디지털 방송 방식에 관한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 현행 사용 중이거나 연구되고 있는 주요 서라운드 오디오 규격을 비교 분석하고 차세대 디지털 방송용 오디오 규격을 제시한다. 현재 주목받고 있는 손실 및 비손실 압축 방식을 채용한 디지털 서라운드 오디오 규격인 Dolby True HD와 DTS HD MA (Master Audio) 규격과 함께 일본 NHK 연구소가 제안한 UHDTV용 22.2 채널 서라운드 규격에 대해 비교 검토한다. 이를 기초로 하여 우리나라의 주택 사정을 감안한 3D 서라운드 7.1 손실 압축 오디오 규격과 하이파이 오디오와의 호환성을 중시하는 2.0, 4.0 비손실 압축규격을 차세대 디지털 방송용 규격으로 제시한다. 이와 함께 개인별 HRTF (Head Related Transfer Function) 생성을 통하여 홀로그래픽 사운드에 근접하는 3차원 입체 음장 제공을 해줄 수 있는 바이노럴 (binaural) 헤드폰용 2 채널 오디오 데이터를 부음성 규격으로 별도로 전송 방안도 함께 제시한다. 각 전송 규격 별 소요 비트 레이트 율도 함께 산출하여 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김광기, 한민수, 서성일, 백승권, 장대영, "MPEG Surround 멀티채널 오디오 부호화 기술," 한국전자공학회지, 제33권, 제9호, 972-983쪽, 2006.
  2. Mike Smyth, "An Overview of the Coherent Acoustics Coding System," DTS white paper, June 1999.
  3. K. Hamasaki, T. Nishiguchi, R. Okumura, Y. Nakayama, and A. Ando, "A 22.2 multichannel sound system for ultrahighdefinition TV (UHDTV)," SMPTE Motion Imaging J., pp. 40-49, Apr. 2008.
  4. 日本 音聲 符號化 作業班 "高度衛星 디지털 放送의 音聲符號化暫定方式 案에 관한 中間 報告," 2008年 1月.
  5. Akio Ando, "Conversion of Multichannel Sound Signal Maintaining Physical Properties of Sound in Reproduced Sound Field," IEEE Trans. on Audio, Speech, and Language Processing, vol. 19, issue 6, pp.1469-1475, 2010.
  6. ITU-R Rec. BS.775-2, "Multi-channel stereophonic sound system with or without accompanying picture," ITU, Geneva, Switzerland, 2006.
  7. Andersen, Robert L., Crockett, Brett G., Davidson, et al "Introduction to Dolby Digital Plus, an Enhancement to the Dolby Digital Coding System," AES Preprint 6196, Oct. 2004.
  8. "Evaluations of Multichannel Audio Codecs," EBU Report, Sept. 2007.
  9. Stefan Meltzer and Gelard Moser, "MPEG 4 HE-AAC v2," EBU technical Review, Jan. 2006.
  10. Harald Fuchs, Olaf Korte and Johannes Hilpert, "Digital broadcasting with MPEG surround," EBU technical Review, 2009 Q3.