DOI QR코드

DOI QR Code

도형 개념에 대한 교사 지식에 관한 연구

  • Park, Deok-Jin (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education) ;
  • Choi, Jae-Ho (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education)
  • Received : 2011.01.11
  • Accepted : 2011.02.21
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The study was planned to analyze the figure concepts teachers have according to the years of experiences based on the two aspects, the subject matter knowledge and the pedagogical content knowledge. Further, it aims to have the results utilized in teacher education and training, and ultimately to help elementary school students to establish the accurate figure concepts. We administered the test to the random sample of 77 elementary school teachers of the grade 3 to grade 6, from nine schools of the Daegu, Ulsan and Gyeongsangbuk-do districts, and we analyzed the results. Correlational analysis between the years of experience and the knowledge showed that the content understanding and knowledge decreases as the years of experience increases, while the experiential knowledge related to the understanding of the students and the pedagogical methods increases as the years of experience increases.

Keywords

References

  1. 김수희(2009). 초등학교 6학년 학생들의 평면도형과 입체도형에 대한 오개념 및 원인 분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김중일(2004). 도형영역의 오류 분석에 관한 연구(초등학교 3학년을 중심으로). 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 노영아(2007). 도형영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구(초등학교 4학년을 중심으로). 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 방정숙(2009). 오개념 탈출 프로젝트. (주)북이십일 아울북.
  5. 신현용․이종욱(2004). 수학교사의 지식에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E, 18(1). 297-308.
  6. 이화진 외(2006). 수업컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법(PCK) 개발 연구. 한국교육과정 평가원 연구보고 RRI 2006-1.
  7. 정해남(2005). 교수 능력의 수행정도 및 중요도에 대한 중등 수학 교사의 인식. 한국교원대학교 박사학위논문.
  8. 조성민(2006), 교육과정 실행의 관점에서 본 수학교사 지식과 수업의 관련성 연구: 고등학교 함수내용을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문.
  9. 최승현․황해정(2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구. 한국학교수학회논문집 11(4). 569-593.
  10. National council of Teachers Mathematics(2000). Principles and standards for school mathematics. 류희찬 외 5인 공역(2007). 학교 수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  11. Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004