DOI QR코드

DOI QR Code

쓰기활동을 적용한 대학수학 미분방정식 수업

  • Received : 2919.12.29
  • Accepted : 2010.02.21
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This research is a laboratory study for the improvement of differential equation class, and the aim of this study is to propose the possibilities of applicable writing activities for differential equation courses in university. We analyzed how the writing activities can affect the improvement of abilities of the students' affective domain and cognitive domain. Although the results from the two areas did not show a big numerical improvements it proved that the writing activities have positive effects, especially for the group of lower level students. The students felt interested and became more confident with differential equation studies. Their understanding of the study has been increased further by acquiring new learning methods, including writing activities. Therefore, we conclude that teaching and learning method designed systematically to adopt writing activities improve the students' learning attitudes and achievements.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2007). 수학과 교육과정. 대한교과서주식회사.
  2. 권오남(2005). 탐구지향 미분방정식의 개발 실제: 교수실험을 통한 접근. 수학교육논문집, 19(4), 733-767.
  3. 권오남, 주미경(2005). 탐구지향 미분방정식 교수-학습의 효과분석. 수학교육, 44(3), 375-396.
  4. 권오남, 주미경, 김영신(2003). 오일러 알고리즘의 안내된 재발명-RME 기반 미분 방정식 수업에서 점진적 수학화 과정 분석. 수학교육, 42(3), 387-402.
  5. 김병무(2006). 대학수학 학습에 필요한 요인분석과 학습지도. 수학교육논문집, 20(2), 215-230.
  6. 김애주(2004). 수학 쓰기활동의 지도에 관한 연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 신준용 외 2인(2001). Mathematica로 배우는 미분방정식. 서울: 교우사.
  8. 주미경, 권오남(2003). 학생들의 미분방정식 개념에 대한 수학적 은유의 분석 : 개념적 모델의 이중성에 대한 사회문화적 관점. 학교수학, 5(1), 135-149.
  9. 주미경, 권오남(2004). RME 기반 수학 교실에서의 개념적 모델의 사회적 변환 :미분방정식에 대한 개념적 은유 사용 패턴 분석. 수학교육학회지, 14(3), 221-237.
  10. NCTM(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. (류희찬 외 5인, 역). 서울: 경문사.(영어 원작은 1998년 출판).
  11. Burns, M.(1995). Writing in math class: A resource for grades 2-8. Sausalito, CA: Math Solutions Publications.
  12. Connolly, P.(1989). Writing and the Ecology of Learning. In P. Connolly & T. Vilardi(Eds.), Writing to learn mathematics and science (pp.1-14). New York: Teachers College Press.
  13. Countryman, J.(1992). Writing to learn mathematics. Ports-mouth, NH: Heinemann.
  14. Martinez, J. G. R. & Martinez, N. C.(2001). Reading and writing to learn mathematics. Boston : Allyn and Bacon.
  15. Rose, B.(1989). Writing and Mathematics : Theory and practice. In P. Connolly & T. Vilardi(Eds.), Writing to learn mathematics and science (pp.15-32). New York: Teachers College Press.

Cited by

  1. 수학 학습에서의 정의적 영역에 관한 국내 연구 동향 분석 vol.30, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.67