Analysis of Mechanical Engineering Curriculum and Model Curriculum Structure

효율적인 기계공학 이수체계에 관한 연구

  • Song, Dong-Joo (School of Mechanical Engineering, Yeunganm Univ.) ;
  • Ha, Il-Kyu (Innovation Center of Engineering Education, Yeungnam Univ.)
  • 송동주 (영남대학교 기계공학부) ;
  • 하일규 (영남대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2011.03.09
  • Accepted : 2011.07.20
  • Published : 2011.07.31

Abstract

Mechanical engineering curriculum has been studied through curriculum tree model and requirement of prerequisite courses. We analyze curriculum, curriculum system, course outcomes, design education of mechanical engineering programs in korean and foreign universities and present results to improve current curricular system. Current study would analyze, develop, and help mechanical engineering programs to prepare better curriculum for engineering education accreditation, to maintain accreditation. Through this analysis we try to provide reasonable model curriculum structure, prerequisite courses and necessary information about establishing various sub-major curriculum in mechanical engineering.

국내외 기계공학분야 교육과정과 이수체계에 대한 고찰을 통하여 교육과정 및 이수체계 현황을 파악하고, 공학교육 내용과 지식의 논리적 구조에 근거한 합리적 이수체계 모델을 제시하여, 기계공학 프로그램의 운영 방향을 제시하고자 한다. 국내외 우수대학 기계공학 분야의 설계교육을 포함한 교육과정, 학문, 산업발전 동향을 고려하여 합리적 이수체계를 연구하였다. 특히 전면적인 선.후수 이수체계도입을 위한 방법을 연구하여, 교과 이수체계를 준수할 수 있는 제도적 방안을 제시함으로써 학생들이 공학지식의 논리적 구조에 따라 공학 관련 지식을 체계적으로 습득할 수 있도록 하고자 한다.

Keywords

References

  1. 송동주 ․ 심재진 ․ 하일규(2010). 기계공학교육 선진화를 위한 합리적 이수체계 연구 보고서.
  2. Colorado, Univ.(2005). Self-Study Report For Mechanical Engineering. Colorado University.
  3. Virginia Tech.(2008). Virginia Polytechnic Institute and State University ABET Self-Study Report. Virginia Tech.
  4. Stanford, Univ.(2010). Handbook for Undergraduate Engineering Programs. Stanford University School of Engineering.