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SVG 기반 캐릭터 표정 애니메이션 리타게팅

Character Facial Animation Retargeting based on SVG

  • 강기태 (동서대학교 디지털컨텐츠학부) ;
  • 홍수현 (동부산대학 캐릭터애니메이션과) ;
  • 김재호 (부산대학교 영상정보공학과)
  • 투고 : 2011.05.14
  • 심사 : 2011.06.08
  • 발행 : 2011.06.30

초록

본 연구에서는 SVG 포맷에 기반한 온라인 캐릭터의 표정 애니메이션을 자동으로 생성할 수 있는 방법을 제안한다. 기존의 극장용 애니메이션에 등장하는 캐릭터의 풍부한 표정 움직임을 수학적 계산에 의해 모델링하고 이를 SVG 포맷의 다른 캐릭터에 '라타게팅' 하면, 리타게팅된 캐릭터는 고유의 형태적 특정을 잃지 않으면서도 모델링된 표정의 움직임을 그대로 재현할 수 있다. 이러한 표정움직임을 리타게팅하는 방법은 하나의 표정 데이터를 여러 가지 캐릭터에 적용할 수 있기 때문에, 비록 애니메이터가 아닌 비전문가일지라도 캐릭터의 표정 애니메이션을 쉽고 빠르게 만들 수 있도록 한다. 본 연구에 의해서 제안되는 표정의 움직임은 비선형적이며 과장된 모션을 취하고 있어 보는 이에게 친근하며, 생동감이 있다. 뿐만 아니라 SVG 포맷에 기반 하므로 기존의 GIF 애니메이션 보다 적은 용량으로 부드러운 표정 움직임을 구현할 수 있다.

In this study, the method to generate facial animation of SVG format based online character AUtomatically was proposed. The re-targeted character can reproduce the modeling facial movements itself without losing the unique formative properties by modeling abundant facial movements of the character in the existing animation for movie theater through the mathematical calculation and 'retargeting' this to other character of SVG format. The method of retargeting facial movements like this can be applied to the various characters by only one facial data so although non-specialists, even not an animator can create facial animation of character easily and rapidly. The suggested facial movement in this study is nonlinear and an exaggerated motion so it is friendly to the viewers and it is lively. Besides, it is based on the SVG format, so the smooth facial movements can be implemented by less capacity than existing GIF animation.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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