DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship between the Management Strategy and Business Performance -Focus on Small and Medium Size Auto Parts Company-

기업의 경영전략과 경영성과 간의 관계에 관한 연구 -자동차 분야 중소기업을 중심으로-

  • Kim, Tae-Sung (Dept. of Industrial & Management Engineering. Namseoul Univ.) ;
  • Koo, Il-Seob (Dept. of Industrial & Management Engineering. Namseoul Univ.)
  • 김태성 (남서울대학교 산업경영공학과) ;
  • 구일섭 (남서울대학교 산업경영공학과)
  • Received : 2011.01.20
  • Accepted : 2011.03.09
  • Published : 2011.03.31

Abstract

과거의 기업은 단순 생산과 관리만으로 기업을 유지시켜 왔다. 그러나 오늘날 제품 소비자들은 다양하고 복잡한 요구를 하고 있고 기업은 소비자들의 욕구를 충족시키지 못하면 존속할 수가 없다. 따라서 기업은 다양한 소비자의 요구에 대한 사회적, 경제적 환경변화에 대응 할 수 있는 최적의 기본 방침을 수립하고 그것을 실천하는 경영전략 수립이 필요하다. 경영전략 수립은 기업경영성과에 영향을 주는 가장 중요한 요인이라 할 수 있는데, 경영전략 수립과 기업경영성과라는 두 요인 사이에는 또 다른 복잡한 관리체계가 작용한다. 즉 생산시스템과 전사적 품질경영활동, 구성원들에 대한 보상, 그리고 조직구성원간의 관계 등이 영향을 미치는 것이다. 본 연구는 기업의 경영전략과 관리체계인 생산시스템, TQM 활동과 종업원에 대한 보상이 경영성과에 어떠한 영향이 있는지를 파악하고 이것을 기반으로 실증적 자료를 수집하여 분석 검증함으로써 기업발전의 토대로 삼고자 한다. 자료 분석을 위하여 SPSS 통계 패키지를 이용하였고, 각 연구 가설과 연구 모형은 구조방정식을 이용하여 검증하였다.

Keywords

References

  1. Se Jin Oh, (1998), Production Strategy of Manufacturing Company in Korea, Society for the study of Production Technology Strategy, Yonsei Univ.
  2. Myung Gi Lee (1995), "The Effect to Job Attitude and Satisfaction of Rewards which Relation between value and fitness of Reward for Researcher", Master's thesis in Dept. of Management Strategy, KAIST.
  3. Soon Mook Lee (1990), Covariate Structure Analysis, Sungwonsa.
  4. Seo Il Chae (1995), A Survey Method of Social Sciences, Hakhyunsa.
  5. Banker, R., G. Potter and R. Schoeder(1993), "Manufacturing Performance reporting for Quality Improvement", Management International Review, pp.69-85.
  6. Brown, M. G.(1993), "Why does Total Quality Fail in Two Out of Three Tries", Journal for Quality and Participation, Vol. 16, No.2 , pp. 80-84.
  7. Blackburn, R. &Rosen B.(1993), "Total Quality Management and Human Resources Management: Lessons learned from Baldrige Award Winning Companies," Academy of Management Executive, Vol. 7, No. 3, pp. 49-66.
  8. Buffa, E, S.(1984), Meeting the Competitive Challenge, Irwin.
  9. Cameron, J. & Pierce, W. D.(1994), "Reinforcement, Reward and Intrinsic Motivation ; A meta-analysis", Review of Educational Research, Vol. 64, pp. 363-423. https://doi.org/10.3102/00346543064003363
  10. Carr, Shirley, Y. T. Mak and Jane E. Needham(1997), "Difference in Strategy, Quality Management Practices and Performance Reporting Systems Between ISO Accredited and Non-ISO Accredited Companies", Management Accounting Research, Vol.8. pp.383∼403. https://doi.org/10.1006/mare.1996.0053
  11. Chandler, A, D(1962), Strategy and Structure in the History of the American Industrial Enterprise, MIT Press.
  12. Goold, Michael and John J. Quin(1990), "The Paradox of Strategic Control", Strategic Management Journal, pp.43∼57.
  13. Hair, J. M. (1987), Multivariate Data Analysis, 2nd, Ed., Macmilan.
  14. Handerson, B, D(1984), "The Origin of Strategy," December, Harvard Business Review.
  15. Hayes, R. H. and wheelwright, S. C.(1989), Restroing Our Competition Edge: Competing through Manufacturing, John Wiley & Sons, Inc.
  16. Skinner, W.(1985), Manufacturing in Corporate Strategy: The Formidable Competitive Weapon, Rilley.
  17. Rust, R. T., G. L. stewart, H. Miller, and D. Pielack (1996), "The satisfaction and retention of frontline employees", International Journal of Service industry Management, Vol.7, pp.62-68 https://doi.org/10.1108/09564239610149966
  18. Theodore. B. K(1996), America's Best : Industry Week's Guide to World Class Manufacturing Plants, John Wiley & Sons, Inc.