DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of a 5th Grade Girl from a Divorced Family Recovering Femininity Through the Sandplay Therapy

모래놀이치료로 여성성을 회복해 가는 이혼가정의 초등학교 5학년 여아에 대한 사례연구

  • Sim, Hee-Og (Department of Child & Family Studies, Kunsan National University)
  • 심희옥 (군산대학교 아동가족학과)
  • Received : 2010.08.30
  • Accepted : 2010.11.16
  • Published : 2011.01.30

Abstract

This study explored how a 5th grade girl from a divorced family recovered her femininity through the sandplay therapy. The client was referred by a social worker in her school because of maladjustments such as passivity in school work, poor peer relations, especially with girls, the usage of bad language and a lack of concern about her appearance. There were 41 sessions of the therapy. The first part of the therapy included 1-7 sessions, the middle part 8-35, and the final part 36-41. The client expressed her situation by showing guardians and a peeing boy and by seeking love in the first part. During the middle part she put copper ballerinas and needed to make them alive. In the final part she set figures facing each other who seemed to have mutual understandings and placed cars running well. The client recovered her femininity through the sandplay therapy in a free and protected space.

Keywords

References

  1. 강봉규(1999). 심리검사의 이론과 기법. 서울: 동문사.
  2. 김동연, 공마리아, 최외선(2002). HTP와 KHTP 심리진단법. 서울: 동아문화사.
  3. 김민강(2009). 이혼가정 아동의 학교적응유연성과 관련된 보호요인 탐색. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김정옥(1995). 성의 발달과 아동의 생활환경에 관한 고찰. 사회학연구, 1(1), 361-378.
  5. 김진선(2003). 성역할 선호성에 따른 모래상자놀이 적용 사례연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김혜숙(2006). 이혼가족 자녀에 대한 이해와 상담. 초등상담연구, 5(1), 27-39.
  7. 변명숙, 성옥련(2000). 초등학교 아동의 성역할 특성의 발달. 한국심리학회지: 여성, 5(1), 61-71.
  8. 신민섭, 김수경, 김용희, 김진영, 박혜근, 이혜란 외(2002). 그림을 통한 아동의 진단과 이해: HTP와 KFD를 중심으로. 서울: 학지사.
  9. 심희옥(2007). 일상의 삶에 지친 30대 여성의 사례를 통해 본 모래놀이치료에서의 저항. 모래놀이치료연구, 3, 47-67.
  10. 오은순(1998). 이혼가정 아동의 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인들의 구조 분석. 한국심리학회: 발달, 11(2), 62-73.
  11. 유가효(1994). 아동 후기에서 청소년기에 이르는 성역할발달에 관한 연구: 성역할 고정관념, 성역할 이데올로기, 성역할 정체감, 자아존중감 간의 관계를 중심으로. 아동학회지, 15(1), 127-144.
  12. 이유경(2008). 원형과 신화. 서울: 분석심리학연구소.
  13. 정용주(2007). 일반가정아동과 이혼가정아동의 심리사회적 특성 및 생활적응에 관한 비교 연구. 경성대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 주소희(2007). 부모의 이혼과 자녀의 적용: 부모자녀관계와 자아효능감 매개효과를 중심으로. 한국가족복지학, 20(8), 107-136.
  15. 최영희, 김영희, 심희옥, 심미경(2009). 아동상담. 서울: 창지사.
  16. Adams, K.(2010). This is the house that Jake built: A boy develops ego strength. Journal of Sandplay Therapy, 19(1), 47-63.
  17. Ammann, R.(1994). The sandtray as a garden of the soul. Journal of Sandplay Therapy, 4(1), 46-65.
  18. Boik, B. L., & Goodwin, E. A.(2000). Sandplay therapy: A step-by-step manual for psychotherapists of diverse orientations. New York, NY: W. W. Norton & Company.
  19. Hoeberichts, J.(2003). Snakes: Separation and individuation. Journal of Sandplay Therapy, 12(1), 77-88.
  20. Jackson, B.(2007). Aspects to note in understanding individual sandtray. 한국모래놀이치료학회 수퍼비젼 자료.
  21. Shaffer, D. R.(1994). Social & Personality Development(3rd). Belmont, CA: Brooks/Cole.
  22. Turner, B. A.(2005). The handbook of sandplay therapy. Cloverdale, CA: Temenos press.
  23. Weinrib, E. L.(2004). Images of the self: The sandplay therapy process. Cloverdale, CA: Temenos press.

Cited by

  1. A Case Study of Sandplay Therapy for an Elementary School-aged Girl Living in a Home Suffering from Severe Conflicts between Her Mother and Older Brother:A Focus on Fairy Tales vol.36, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.1.19
  2. A Case Study of Sandplay Therapy from the Perspective of the Father Complex for a Female College Student Raised in a Wife-battering Family vol.32, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2014.32.2.143
  3. The Process of Understanding the Psyche of an Elementary School-Aged Boy Who is Mentally Handicapped through Sandplay Therapy* vol.36, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.5.37
  4. A Case Study of Sandplay Therapy for an Elementary School Boy Living in a Small Income Fatherless Family Who Exhibits Maladjustments in Both School and Home vol.35, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.17