DOI QR코드

DOI QR Code

걸음마기 모(母)-아(兒) 놀이에서의 긍정적 상호작용 증진을 위한 부모교육 프로그램의 개발 및 효과

The Development of Parent Education Program Enhancing Positive Interactions Between Mother and Toddler in Play Class

  • 김영옥 (이화여자대학교 대학원 아동학) ;
  • 박성연 (이화여자대학교 대학원 아동학과)
  • Kim, Young-Ok (Dept. of Child Development, Graduate School, Ewha Womans University) ;
  • Park, Seong-Yeon (Dept. of Child Development, Graduate School, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2010.10.31
  • 심사 : 2011.01.11
  • 발행 : 2011.02.28

초록

The purpose of this study was to develop a parent education program enhancing mother's positive interactions in the context of mother-toddler play and to examine the effects of the program. Participants were 47 pairs of toddlers and their mothers who were randomly assigned to either a treatment or a control group. Both treatment and control groups participated in the 8 sessions of the play class. Only treatment groups received the parent education program during the sessions. Data were analysed by t-tests using SPSS 15.0. Results showed that (1) the mothers' positive interactions have been increased; (2) the mothers' parenting efficacy and pleasure have also been increased, whereas the parenting stresses were decreased in the treatment groups. In conclusion, this parent education program in the play session was effective in helping the mothers' positive interactions and perceptions on parenting toddlers.

키워드

참고문헌

  1. 김민정(2008). 공격적 유아를 위한 중재 프로그램의 개발 및 효과 검증 : 사회적 기술 훈련프로그램과 부모교육 프로그램을 중심으로. 이화여자대학교 박사학위 청구논문.
  2. 김정옥․구향숙(2007). 초등학생 부모자녀 관계 향상 프로그램이 어머니의 양육태도에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 25(1), 113-125.
  3. 김진이(2006). 유아의 어머니를 위한 상담활용 부모교육(CUPEM) 프로그램의 효과. 연세대학교 박사학위 청구논문.
  4. 김효진(2005). 엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램이 영아의 정서지능과 어머니의 부모역할 만족도에 미치는 영향. 성신여자대학교 석사학위 청구논문.
  5. 권연희(2003). 아동의 정서성과 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위 청구논문.
  6. 남궁혜영(2001). 백화점 문화센터의 아동미술 프로그램에 대한 현황 분석 및 활성화 방안 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 도현심․이선희․이유리․김경미․최규리․강나현(2009). 걸음마기 자녀를 둔 어머니의 부모교육 요구도 및 지식정도 : 그 실태와 양육효능감 및 양육스트레스와의 관계. 아동학회지, 30(3), 127-143.
  8. 박성연․신영아(2006). 걸음마기 아동의 순종행동에 관련된 변인들 : 아동의 성,연령, 기질, 어머니의 양육태도 및 요구 내용을 중심으로. 대한가정학회지, 45(6), 11-20.
  9. 박성연.유은희.한상미(2002). 무한한 가능성을 위한 첫 출발. 서울: 교문사.
  10. 박유나(2005). 유아기 아동을 위한 수줍음 극복 프로그램 개발 및 효과검증. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
  11. 부성숙(2006). 걸음마기 자녀를 둔 맞벌이 부모 지원프로그램의 개발과 적용. 경북전문대학교 논문집, 24, 33-54.
  12. 신숙재(1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위 청구논문.
  13. 안지영․박성연(2002). 2-3세 자녀를 둔 어머니의 양육신념, 효능감 및 스트레스가 양육행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(1), 53-68.
  14. 이상희(2003). 母-兒치료놀이 프로그램의 개발과 효과. 숙명여자대학교 박사학위 청구논문.
  15. 이 영․김온기(2000). "엄마와 함께 하는 영아 교육프로그램"이 어머니-영아 관계 및 영아 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(3), 67-84.
  16. 정의영(2003). 영아 조기교육의 실태 및 어머니의 인식에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 한세영․박성연(1996). 아동과 어머니의 기질적 조화 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육 스트레스. 아동학회지, 17(1), 245-258.
  18. Abidin, R. R. (1990). Parenting Stress Index Short Form (PS/SF). Charlottesville, VA : Pediatric Psychology Press.
  19. Angold, A., & Egger, H. L. (2007). Preschool psychopathology : Lessons for the lifespan. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 961-966. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01832.x
  20. Bamba, M. L. (2000). Evaluating the impact of parent education for parents of young children. Unpublished Doctoral dissertation, University of Oregon.
  21. Belsky, J., Woodworth. S., & Crnic. K. (1996). Trouble in the Second Year : Three Questions about Family Interaction. Child Development, 67, 556-578. https://doi.org/10.2307/1131832
  22. Bloom, B. (1964). Stability and change in human characteristics. New York : Wiley.
  23. Bowdoin, R. (2000). 보드윈 자녀교육 시리즈. 서울: 웅진닷컴.
  24. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development : Experiments by nature and design. Cambridge, MA : Harvard University Press.
  25. Brooks-Gunn, J. (2004). Intervention and policy as change agents for youg children. In P. L. Chase-Lansdale, K. Klernan, & R.J. Friedman (Eds.), Human development across lives and generations : The potential for change (pp. 293-340). New York : Cambridge University Press.
  26. Campbell, D., & Palm, G.(2004). Group parent education : Promoting parent learning and support. Thousand Oaks, CA : Sage.
  27. Dishion, T. J., & Stormshak, E. (2007). Intervening in children's lives : An ecological, family-centered approach to mental health care. Washington, DC : APA Books.
  28. Dreikurs, R., Grunwald, B. B., & Pepper, F. C. (1998). Maintaining sanity in the classroom : Classroom management techniques (2nd ed.). Philadelphia : Taylor & Francis.
  29. Dumaret, Kuntz, & Titran (2009). Early Intervention in poor families confronted with alcohol abuse and violence:Impact on families' social intergration and parenting. Paru dans families in society, 90(1), 11-17. https://doi.org/10.1606/1044-3894.3840
  30. Farquahar, S. (2003). Parents as First Teachers. A study of the New Zealand PAFT program. Child Forum Research, Wellington, Newzealand.
  31. Fielden, J. M., & Gallagher, L. M. (2008). Building social capital in first-time parents through a group-parenting program : Aquestionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45, 406-417. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.09.008
  32. Fogot, B. I. (1995). Development of a Pleasure in Parenting Scale. Early Development and Parenting, 4, 75-82. https://doi.org/10.1002/edp.2430040204
  33. Frick, P. J. (2001). Effective interventions for children and adolescents with conduct disorder. Canadian Journal of psychiartry, 46, 596-608.
  34. Ginott, H. G. (1969). Between parent & teenager. New York : Avon.
  35. Gordon, T. (1980). Parent Effectiveness Training : A preventive program and its effects on families. In M. J. Fine (Eds.). Handbook on parent education (pp. 101-121). New York : Academic Press.
  36. Keenan, K., & Wakschlag, L. S. (2000). More than the terrible twos : The nature and severity of behavior problems in clinic-referred preschool childre. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 33-46. https://doi.org/10.1023/A:1005118000977
  37. Kochanska, G., Tjebkes, T. L., & Forman, D. R. (1998). Children's emerging regulation of conduct : Restraint, compliance, and internalilization from infancy to the second year. Child Development, 69, 1378-1389. https://doi.org/10.2307/1132272
  38. Larzelere, E. M., Amberson, A. J., & Martin, G. T. (1992). Age Differences in Perceived Disciplin Problems From 9 to 48 Months. Family Relations, 41, 192-199. https://doi.org/10.2307/584832
  39. Leung, C., Sanders, M. R., Leung, S., Mak, R., & Lau, J. (2003). An outcome of the inplementation of Triple P-positive Prenting program in Hong Kong. Fmily Process, 42(4), 531-544. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.2003.00531.x
  40. Niccols, A. (2009). Immediate and short-term outcomes of the 'COPEing with Toddler Behavior' parenting group. Journal of child Psychology and Psychiatry, 50(5), 617-626. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2008.02007.x
  41. Owen, M., & Mulvihill, B. (1994). Benefits of a parent education and support program in the first three years of life. Family Matters, 43(2), 207-213.
  42. Petersson, C. (2003). General Parental Education In Sweden : Participants and Non-Participants. Scandinavian Journal of Primary Health Care, 21(1), 43-46. https://doi.org/10.1080/02813430310000555
  43. Rubin, K., Stewart, S. L., & Chen, X. (1995). Parents of aggressive and withdrawn children. In M. H. Bornstein (Ed), Handbook of parenting (pp. 255-284). NJ : Erlbaum.
  44. Schaack, A. M. (2009). Effectiveness of a treatment program for toddlers with behavior problems and developmental delays in low-income families. Doctoral dissertation of the Marquette University.
  45. Wagner, M., Spiker, D., & Linn, M. (2002). The effectiveness of the parents as teachers program with low-income parents and children. Topics in Early Childhood Special Education, 22(2), 67-83. https://doi.org/10.1177/02711214020220020101

피인용 문헌

  1. Are Parent Education Programs in South Korea Really Effective? : A Meta-Analytic Study Using Journal Articles vol.31, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2013.31.3.027