DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey Study of Parents' Perceptions on Status of Parent-Child Mathematical Interaction and Use of Mathematical Materials at home

부모 인식을 통한 가정에서의 부모-자녀 간 수학적 상호작용 및 수학 관련 놀잇감 활용 실태 조사 연구

  • Lee, Hyun-Kyung (Dept. of Early Childhood Education, Mokpo Catholic University)
  • 이현경 (목포가톨릭대학교 유아교육과)
  • Received : 2011.05.31
  • Accepted : 2011.08.11
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study was to explore status of mathematical interactions between parent and child and use of mathematical materials at home. For this purpose, questionnaires were developed. The framework of the questionnaires consisted of mathematics education content domains. 276 parents(4-5 year old children) in J Province responded to the questionnaires, which were analyzed according to the level of home income, the mother's work conditions and the mother's level of education. The results were as follows: First, between parent and child mathematical interaction at home showed a 2.84 score in average and frequency of mathematical interaction expressed in the domains of 'Understanding of regularity', 'Measurement', 'Growing number sense', 'Space and shapes', 'Organizing data and showing results'. The domains of 'Growing number sense', 'space and shapes', and 'measurement' showed significant difference only by mother's level of education. The higher the mother's level of education, the more frequent the mathematical interaction between parent and child. Second, the use of mathematical materials showed an average score of 1.18, which means mathematical materials were practically not used at home. Also, the use of mathematical materials showed a slightly significant difference when measures against the levels of home income and the mother's level of education. The results showed a significant difference in parent-child mathematical interactions, and the possession and use of mathematical materials when measures against by level of home income and the mother's work conditions. Therefore, the results of this study suggest that the parent education program for mathematical interaction to apply at home and mathematics curriculum to be connected early in childhood education institution and home should be developed for parents.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부. (2008). 유치원 교육과정. 서울: 미래앤 컬쳐 그룹.
  2. 권영례. (2003). 유아수학교육. 서울: 양서원.
  3. 김미희. (2000). 그림책을 활용한 통합 활동이 유아의 수학성취와 수학문제해결력에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문.
  4. 김세루, 홍지명, 김권일, 홍혜경. (2008). 유아교사의 수학교육에 대한 인식과 수학교수 효능감, 유아의 수학적 태도와의 관계. 유아교육연구, 28(5), 141-157.
  5. 김숙자, 김현정. (2005). 유아 수놀이 교육. 서울: 문음사.
  6. 김재철. (2004). 가정환경, 학습태도, 수학성적 및 수학에 대한 태도간의 관계. 교육심리연구, 18(3), 1-22.
  7. 김정주, 조형숙. (2008). 자연물을 활용한 수학놀이 구성하기 활동이 유아의 수학문제해결력과 환경친화적 태도에 미치는 효과. 유아교육학논집, 12(6), 173-193.
  8. 김창복. (1999). 유아의 활동중심 수학학습을 위한 부모 참여 프로그램 내용의 구성 및 적용. 열린유아교육 연구, 4(2), 241-262.
  9. 김현지, 박찬수. (2004). '유치원 교육활동 지도 자료'의 수학교육 내용 분석. 열린유아교육연구, 7, 159-172.
  10. 김혜숙. (2002). 유아의 수학활동에 있어서의 부모의 역할에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 9(1), 115-147.
  11. 김혜숙, 홍헤경. (1999). 종이접기 활동이 유아의 기하학적 개념에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3), 325-337.
  12. 박영신. (2002). 분수의 기초적 개념에 대한 유아들의 이해. 유아교육연구, 22(3), 5-22.
  13. 박진성, 신현정. (2009). 수학-음악 통합 진단게임 활동이 유아의 수학능력과 음악능력 향상에 미치는 영향. 유아교육학논집, 13(3), 97-116.
  14. 백소영. (2005). 일상 생활 자료를 활용한 수학적 탐구 활동이 유아의 수학개념 및 태도에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문.
  15. 서현아, 배지미, 최남정. (2004). 수학활동자료 보유현황 및 활용 정도에 관한 교사 인식. 열린유아교육연구, 9(3), 93-117.
  16. 송명자. (1995). 발달심리학. 서울: 학지사.
  17. 신은수. (1995). 3, 4, 5세 유아의 비형식적 더하기와 빼기의 수학능력 및 인지적 전략의 발달에 관한 연구. 유아교육연구, 15(1), 101-121.
  18. 토비아스 단치히. (1930). Number: Language of the science. 심재관 옮김 (2007). 과학의 언어, 수. 서울: 지식의 숲.
  19. 여은진, 이경옥. (2004). 유아교사의 개인적, 학문적, 사회 환경적 요인에 따른 수학교수효능감 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 175-192.
  20. 유정원, 김선영. (1996). 유치원의 유아수학교육을 위한 조작교구의 구비․활용 현황 및 상품화된 조작교육에 대한 교사의 인식. 미래유아교육학회지, 3, 181-202.
  21. 윤애희. (1995). 유아교육기관에서의 수학 현황 및 교원의 인식에 관한 조사. 한국어린이육영회, 8, 38-59.
  22. 이경우. (1995). 수학교육을 위한 문학적 접근. 서울: 다음세대.
  23. 이소원. (2003). 만5세 해바라기반 유아들의 간식시간과 관련된 수학교육활동. 이화여자대학교 석사학위논문.
  24. 이인원, 김숙자. (2006). 음악과 수학 통합 활동이 유아의 음악능력과 수학개념 형성에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 11(2), 305-329.
  25. 이정례. (2007). 수학의 오솔길. 서울: 경문사.
  26. 이주리, 유안진. (1991). 가정환경과 아동의 역량에 대한 자기지각. 가정관리학회지, 9(1), 131-144.
  27. 이정욱, 이소정 (2010). 유치원 수학교육의 질 분석. 유아교육연구, 30(4), 341-357.
  28. 이현철 (2010). 수학․과학 학업성취도 결정요인 종단 연구. 과학교육연구지, 34(1), 1-11.
  29. 충청남도 논산교육청. (2008). 개정 유치원 교육과정. .
  30. 한유미. (2003). 유아수학교육. 서울: 창지사.
  31. 한종화. (2007). 학부모의 유아수학교육에 대한 인식과 가정수학교육 현황. 유아교육학논집, 11(4), 29-54.
  32. 홍혜경. (2009a). 유아수학능력 발달과 교육. 서울: 양서원.
  33. 홍혜경. (2009b). 영유아 교사의 수학교수능력 신장: 연구와 현장 연계. 한국유아교육학회 광주․전남지회 2009년 하계 워크샵 자료, 3-60.
  34. 홍혜경. (2010). 영유아를 위한 수학교육. 파주: 공동체.
  35. Baroody, A. J. (2000). Does mathematics instruction for three. to five-year-olds really make sense? Young Children, 55(4), 61-67.
  36. Bereiter. C., & Englman. S. (1966). Teaching disadvantaged children in the preschool. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
  37. Blevins-Knabe. b., & Musun-Miller. L. (1996). Number use at home by children and their parents and its relationship to early mathematical performance. Early Development and Parenting, 5, 35-45. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0917(199603)5:1<35::AID-EDP113>3.0.CO;2-0
  38. Bowman, B. T., Donovan, M. S., & Burns. M. S. (2001). Eager to learn: Education our preschoolers. Washington, DC: National Academy Press.
  39. Denton, K., & West. J. (2002). Children's reading and mathematics achievement in kindergarten and first grade. Retrieved september 10, 2010, from http://nces.ed.ed/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2002125
  40. Elkind, D. (1986). Early childhood education on its own terms, Zigler Kagan, S. L., & Zigler, E. F. (Eds.). Early schooling: The national debate, pp. 98-115. New Haven: Yale University Press.
  41. Ginsburg, H. P., & Russell. R. L. (1981). Social class and racial influences on early mathematical thinking. Monographs of the society for research in child development, 46(6). 1-69.
  42. Maqsud, M., & Khalique, C. M. (1991). Relationships of some socio-personal factors to mathematics achivement of secondary school and university students in bophuthatswana. Educational Studies in Mathematics, 22, 377-390. https://doi.org/10.1007/BF00369296
  43. Musun-Miller, L., & Blevins-Knabe, B. (1998). Adult's beliefs about children and mathematics: how important is it and how do children learn about it? Early Developmental and Parental, 7, 191-202. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0917(199812)7:4<191::AID-EDP181>3.0.CO;2-I
  44. Schibeci, R. A., & Riley, J. P. (1986). Influence of students' background and Perceptions on science attitudes and achievement. Journal of Research In Science Teaching, 23(3), 177-187. https://doi.org/10.1002/tea.3660230302
  45. Starkey, P., Klein, A., Chang, L., Dong. Q., Pang, L., & Zhou, Y. (1999). Environmental supports for young children's mathemetical development in China and the United States. Paper presented at the meeting of the Society for Research in Child Development. New Mexico: Albuquerque.
  46. Starkey, P., Klein, A., & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children's mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19, 99-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.002
  47. Stone, C. A. (1987). The metaphor of scaffolding : Its utility for field of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 31, 344-370.
  48. Wallace, A. H., Abbott, D., & Blary, R. M. (2007). The Classroom that math built: Encouraging young mathematicians to Pose problems. Young Children, 62(5), 42-48.

Cited by

  1. Perceived Importance and Mathematical Interaction of 5-year-olds' Mothers according to Contents of Mathematics Education vol.10, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.2.175