초록
네트워크 코딩이 사용되는 무선 메쉬 망에서의 TCP 처리량 저하 문제가 잘 알려져 있는 것에 비하면 효과적인 해결방안은 아직 많이 제안되지 않은 편이다. 지금까지 제안된 대부분의 방안들은 네트워크 코딩의 부작용으로 나타나는 패킷 바뀜 현상을 완화하기 위해 하위 계층에서 패킷 순서를 맞추도록 하거나 코딩 기회의 희소성 문제를 해결하기 위해 네트워크 내부에서의 패킷 전송률을 조정하려고 한다. 본 논문에서는 기존의 표준 TCP들에 대한 모의실험을 통해, TCP 승인 패킷의 손실과 복제 또한 TCP의 처리량에 상당한 영향을 미칠 수 있음을 보여주고 코드화된 무선 메쉬 망에서의 TCP 처리량 문제의 해소를 위해서는 중복 승인에 의존하지 않는 TCP가 더 적합함을 보여준다.
While the TCP throughput degradation problem in coded wireless mesh networks is well-known, few effective solutions have been proposed. Most schemes proposed attempts to mask packet reordering by ordering packets at a lower layer or to adjust a packet transmission rate to solve the scarcity problem of coding opportunities. Through the throughput comparison of traditional standard TCP variants, we show that losses and duplication of TCP acknowledgements in coded wireless mesh networks can impact throughput. In addition, we show that a TCP variant that does not rely on duplicate acknowledgements is more suitable for coded wireless mesh networks.