DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Science Club Activity on Science-Related Attitudes of Female Elementary School Students

과학반 활동이 초등학교 여학생들의 과학 태도에 미치는 영향

  • Received : 2010.12.24
  • Accepted : 2011.05.16
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate how extracurricular science club activities affect sciencerelated attitudes of female elementary school students. The experimental group was organised with thirty female elementary school students selected from a school in a small city and two schools in a town at Jeju special selfgoverning province. The students were encouraged to participate in a variety of scientific experiences and inquiry activities for ten months. The control group consisted of another thirty girl students chosen from the same schools. The pre-test and post-test on science-related attitudes were administered to both the experimental and control groups. The result of this study shows that meaningful changes have been observed in science-related attitudes of the experimental group, whereas the control group reveals no meaningful changes. Science-related attitudes have been analyzed in three categories such as cognition, interests, scientific attitude. The experimental group shows meaningful changes in all of the three categories, while the control group shows no change in any category. When the female students from small city and those from the town were separated, the result shows that the latter shows more positive changes in science-related attitudes through science club activities than the former.

이 연구는 과학탐구 및 체험활동을 기반으로 하는 과학반 활동이 초등학교 여학생들의 과학태도 변화에 미치는 영향을 분석하였다. 그리고 과학반 활동의 효과를 지역별로 나누어 분석하였다. 이 연구를 위해 제주지역 세 개의 초등학교에 있는 4~6학년으로 구성된 과학반을 실험집단으로 선정하였다. 과학반은 남학생과 여학생의 비율이 1:1이 되도록 구성하였다. 비교집단은 같은 학교, 학년의 여학생으로 구성하였다. 비교집단은 교과외 과학 활동을 하지 않았고, 실험집단은 10개월간 교과외 과학반 활동을 하였다. 사전과 사후에 실험집단과 비교집단에 과학태도 검사를 실시하였고, 검사 결과는 비모수통계 중 윌콕슨 대응표본 부호순위 검정으로 처리하였다. 연구 결과, 과학반 활동은 여학생들의 과학태도 뿐만 아니라 과학태도의 하위범주인 인식, 흥미, 과학적 태도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 여학생들의 거주 지역에 따른 과학태도의 변화를 하위범주별로 알아 본 결과, 인식에서는 중소도시와 읍면지역에 거주하는 여학생 모두에게서 긍정적인 효과가 나타났으나, 흥미와 과학적 태도에서는 읍면지역 여학생에게서만 긍정적인 효과가 나타났다. 이는 과학태도에 대한 효과가 지역별로 차이가 있고, 중소도시보다 읍면지역 여학생에게 더 큰 효과가 있음을 의미한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2009). 2009 교육통계연보. 서울: 한국교육개발원.
  2. 김효남, 정완호, 정진우 (1998). 국가수준의 과학과 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369.
  3. 박병태, 신동희 (2010). 과학성취도 최상위 학생의 과학문제해결 과정에서 성공자와 실패자의 성별 특성 비교. 학습자중심교과교육연구, 10(2), 173-189.
  4. 신동희 (2000). 양성 평등 교육의 관점에서 본 초등학교'자연'교과서 분석. 한국과학교육학회지, 20(2), 193-199.
  5. 신영준 (2000). 여학생 친화적 과학 수업 전략이 반영된 문제중심 간학문적 프로그램의 효과. 한국생물교육학회지, 28(2), 100-109.
  6. 염만숙 (2004). 과학창의력에 나타나는 성차 연구: 제3회 한국과학창의력 경시대회를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사 학위 논문.
  7. 이미경, 김경희 (2004). 과학에 대한 태도과 과학성취도의 관계. 한국과학교육학회지, 24(2), 399-407.
  8. 전영석, 신영준 (2004). 여학생 친화적 과학활동 프로그램의 운영 평가. 한국과학교육학회지, 24(3), 442-458.
  9. 정영란, 권혜영 (2003). 학생들의 과학에 대한 인식, 경험, 흥미 등에서의 성 차 연구. 이화여자대학교 교과교육학연구, 7(1), 19-33.
  10. 최경희 (2001). 과학교과에서의 양성 평등을 위한 교수학습 전략 및 자료개발 방안. 한국과학교육학회지, 21(1), 213-230.
  11. 최경희, 김경미 (2001). 여학생에게 친근한 과학 학습 내용 및 방법을 적용한 수업이 여학생들의 과학 학습태도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 21(1), 149-159.
  12. 최수연 (2008). 성별에 따른 과학 관련 흥미, 태도, 학교 밖 경험의 추이 변화. 이화여자대학교 대학원 석사 학위 논문.
  13. Armstrong, J. M. (1981). Achievement and participation of women in mathematics: results of two national survey. Journal for Research in Mathematics Education, 12(5), 356-372. https://doi.org/10.2307/748836
  14. Benbow, C. P., & Stanley, J. C. (1980). Sex differences in mathematical reasoning ability: More facts. Science, 222, 1029-1031.
  15. Johnson, S. (1987). Gender differences in science competitions. Science Education, 75(2), 159-167.
  16. Manthorope, C. A. (1982). Men's science, women's science or science?: Some issues related to the study of girl's science education. Studies in Science Education, 9(1), 65-80. https://doi.org/10.1080/03057268208559896
  17. Kahle, J. B., & Lakes, M. L. (1983). The myth of equality in science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 20(2), 131-140. https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  18. Kahle, J. B., & Meece, J. (1994). Research on gender issues in the classroom. In D. L. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (VolumeII), (pp. 542- 557). New York: MacMillan.
  19. Kelly, A. (1987). Why girls don't do science. In A. Kelly (Ed.), Science for girls?, (pp. 100- 112). Milton Keynes, UK: Open University Press.
  20. Kimura, D. (1992). Sex difference in the brain. Scientific American, 267, 18-25.