Abstract
The objective of the thesis is to analyze a view of the world appeared in . The chapter II 'humanism healing to distort the existence' discussed humanism to be contributive to reviving the original form. Haku's love for wandering Chihiro, Chihiro's love for Haku who is physically and mentally distressed, as he changed to the dragon, and Chihiro's love for her mother and father who the Yubaba transformed into pigs show humanism given without qualification. The chapter III 'asceticism oriented coexistence' discussed asceticism contributive to public order. Chihiro's father and mother transformed into pigs, Yubaba exploiting workers, and Gaonasi eating away in sight show harmful consequences of intense desire. On the contrary to this, a naive Chihiro and a simple Jeniva show benefit of asceticism. The chapter IV 'thought of life regretting modern civilization' discussed thought of life reflecting on contradiction of capitalism. The Stink God character asked to thorough reconsider about modern civilization. Haku leaved his home, river, instructs the important of nature and life.
본고는 <센과 치히로의 행방불명>에 나타난 세계관을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 2장 '존재 왜곡을 치유하는 휴머니즘'에서는 존재의 원형을 회복시키는 데 기여하는 휴머니즘 사상을 논의하였다. 실명(失名) 위기를 맞은 치히로에 대한 하쿠의 사랑, 귀신 세계에 갇힌 엄마 아빠에 대한 치히로의 사랑, 용으로 변하여 고통스러워하는 하쿠에 대한 치히로의 신뢰 등에서 대가를 바라지 않는 휴머니즘을 읽을 수 있었다. 3장 '공생 공존을 지향하는 금욕주의'에서는 공동체 질서에 기여하는 금욕주의를 논의하였다. 돼지로 변한 치히로의 엄마 아빠의 모습, 직원들을 착취하는 유바바의 모습, 보이는 대로 먹어치우는 가오나시의 모습 등은 지나친 욕망의 폐해를 보여준다. 반대로 순진무구한 치히로, 소박한 제니바의 모습에서 금욕주의적 가능성을 읽을 수 있다. 4장 '근대 문명을 반성하는 생명사상'에서는 자본주의의 모순을 반성하는 생명 사상을 논의하였다. 오물신은 근대 문명에 대한 철저한 반성을 촉구하고 있다. 고향인 강을 떠나온 하쿠의 삶 역시 자연과 생명의 소중함을 일깨워준다.