Abstract
Plastic injection products have been widely used in various electronic appliances and high-tech commodities. However, plastic injection product manufacturers have to spare no efforts to shorten new product development period to introduce new products into the market ahead of other competitors, gaining competitiveness and satisfying customers. The manufacturers cannot only get big target market share rapidly but also the advantage of leading the product price in order to survive in highly competitive market. This paper proposes the cost estimation approach of feature-based plastic injection products by using hybrid artificial neural network and genetic algorithm. The proposed method is to dramatically simplify and shorten the complex conventional cost estimation procedures and the requested computation parameters of plastic injection products. The case study demonstrates the efficiency and effectiveness of the proposed model in solving the cost estimation problem of plastic injection products at the development stage.
플라스틱 사출 제품은 다양한 가전제품과 하이테크 제품에 널리 사용되고 있다. 그러나 플라스틱 사출 제품 제조업자들은 고객을 만족시키면서 경쟁력을 얻기 위하여 다른 경쟁자들보다 먼저 새로운 제품을 시장에 출시하고 신제품의 개발기간을 줄이기 위한 노력을 할 여유가 부족하다. 따라서 무한 경쟁의 시장에서 살아남기 위해서는 제조업자들은 시장 마켓 점유를 빠르게 올리는 것과 동시에 제품의 가격 경쟁력을 가져야 한다. 본 연구에서는 하이브리드 인공신경망과 유전자 알고리즘을 이용한 특징기반 플라스틱 사출제품의 비용 평가 모델을 제안한다. 제안하는 방법은 기존의 플라스틱 사출제품의 비용평가절차와 계산을 위해 필요로 하는 변수들을 극적으로 간단하게 하고 줄일 수 있다. 사례연구는 제안하는 모델이 플라스틱 사출 제품의 개발단계에서의 비용평가문제를 해결하는데 효율성과 효과성이 있음을 입증한다.