Acknowledgement
본 연구는 한국연구재단을 통한 교육과학기술부의 세계수준의 연구중심대학 육성사업(WCU)(R31-2008-000-10045-0)과, 지식경제부 산업원천기술개발사업(10036234, 부유체 자동 도킹 시스템 기술개발)의 지원을 받아 작성 되었습니다.
The volume of the world's container transportation has been increasing. To serve this transportation need, the size of the container carrier is getting larger. The global ports are required to deepen the waterways as well as to prepare infrastructure to serve these super-size container carriers. However, few ports around the world could meet the requirements. To solve these difficulties, the concept of the Mobile Harbor has been developed. An onboard Automatic Storage and Retrieval System(AS/RS) has been proposed for the B1 type Mobile Harbor to maximize the container throughput within the limited space of the Mobile Harbor. A scenario of operations and freight movements of the B1 type Mobile Harbor is prepared and the storage size of the B1 type Mobile Harbor through the computer simulation is estimated. The size of the Mobile Harbor and the size of the AS/RS has also been estimated. The optimized size of the Mobile Harbor could be proposed.
반잠수식(B1) 모바일 하버의 임시 저장 공간을 효율적으로 활용하기 위하여 자동 창고 시스템 개념을 모바일 하버에 활용하는 개념을 소개하고, 이 때 발생할 수 있는 문제점들을 도출 하였다. 또한, 새로운 개념인 반잠수식(B1) 모바일 하버의 운영 시에 발생할 수 있는 여러 가지 상황을 고려하여, 반잠수식(B1) 모바일 하버에 적합한 운영 시나리오를 제안하였다. 대상 항만을 선택하여 컨테이너선 별 처리 물량을 조사함으로써 운영 시나리오에 따라 컨테이너의 환적, 수입, 수출 처리 물량을 각각 18.8%, 5%, 16.5%로 예상하였다. 모바일 하버에 도입될 자동 창고의 크기를 예측하기 위하여, 반잠수식(B1) 모바일 하버와 컨테이너선 그리고 피더선을 정적인 상황으로 가정하고, 입고량과 출고량을 선형적으로 고려하여 시뮬레이션을 수행하였다. 결과적으로 반잠수식(B1) 모바일 하버의 재고 예측량은 6800 TEU로 계산되었다.
본 연구는 한국연구재단을 통한 교육과학기술부의 세계수준의 연구중심대학 육성사업(WCU)(R31-2008-000-10045-0)과, 지식경제부 산업원천기술개발사업(10036234, 부유체 자동 도킹 시스템 기술개발)의 지원을 받아 작성 되었습니다.