DOI QR코드

DOI QR Code

한국과 중국의 초등영재교육의 분석 및 고찰

A Comparative Study on Primary Gifted Education Systems in Korea and China

  • 투고 : 2011.04.06
  • 심사 : 2011.04.27
  • 발행 : 2011.04.30

초록

This study was carried out to analyze primary gifted education systems in Korea and China. The results of the research are as follows : (1) The objectives of the gifted children education of two countries are same. They intend to dig out hidden talent and giftedness of gifted children. They emphasize the development of creativity in the gifted children through the various special teaching methods. (2) Korea has been doing the gifted education limitedly focused on the 4th grade students in elementary school after regular school curriculum, but China has performed gifted education from primary school to university quite systematically. (3) Korea tend to select the students based on the objective sources such as teachers' observation, recommendation, school scores, but this has limit to find out the real potential genius. China has the similar problems, but they consider of the comprehensive talented and abilities in students at school unit level. (4) Both countries have the teacher training systems for study to make more efficient programs and methods in gited education. It has been emphasized the necessity of gifted education to expand the range and target. Most of all it is very essential to train the teachers to manipulate the gifted education programs. The government should be persue the multiplicity and professionality now. So there are so many things to learn from China since they managed the gifted education in a regular curriculum of the school.

키워드

참고문헌

  1. 고효단(2005). 중국의 영재교육 : 비지적 요인을 중심으로한 북경 제8중학교의 사례. 청주교육대학교 교육대학원 석사 논문.
  2. 교육인적자원부(2004). 창의적 인재 양성을 위한 수월성 교육 종합 대책.
  3. 교육과학기술부(2008). 새 정부의 영재교육 정책 방향과 현안. 제37차 KEDI 교육정책포럼.
  4. 구자억(1998). 현대 중국교육의 심층적 이해. 서울 : 문음사.
  5. 구자억(2003). 동서양 주요 국가들의 영재교육. 서울: 문음사.
  6. 권치순, 김재영, 강완, 김갑수(2008). 중국의 영재교육 사례 분석. 서울교육대학교 과학영재교육원.
  7. 김미숙(2008). 영재교육 정책 방향과 실천 방안. 한국과학영재교육학회.
  8. 김선옥(2004). 우리나라와 중국의 수학 영재교육 비교 연구. 대구교육대학교 교육대학원 석사 논문.
  9. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여훈, 진석언, 한기순(2003), 영재교육학원론. 서울 : 교육과학사.
  10. 박정옥, 최문경(2004). 영재교육에 대한 초등학교 교사들의 인식. 경원대학교 교육대학원 석사 논문.
  11. 법제처(2000). 영재교육진흥법.
  12. 법제처(2002). 영재교육진흥법 시행령.
  13. 서울시특별시교육청(2007a). 영재교육실무편람.
  14. 서울시특별시교육청(2007b). 초등영재교육원 연간 운영계획.
  15. 서울시특별시교육청(2006). 영재교육담당교원 국외연수 보고서.
  16. 오인자(2008). 한국과 중국의 초등 영재교육의 비교. 서울교육대학교 교육대학원 석사 논문.
  17. 유중숙(1999). 한국과 중국의 영재교육에 관한 비교연구. 연세대학교 교육대학원 석사 논문.
  18. 전경원(2000). 새 천년을 위한 영재교육학. 학문사.
  19. 한국과학영재교육학회(2008). 과학영재교육의 심화확대 방안.
  20. 한국과학재단(2001). 우리나라 과학 영재교육의 현황과 미래 비젼. 과학영재교육 활성화를 위한 학술세미나 자료집.
  21. 한국교육개발원(2000). 영재교육 중장기 종합 발전 방안. 한국교육개발원 수탁 연구 CR 2000-17.
  22. 한국교육개발원(2002). 창의적 지식 생산자 양성을 위한 영재 교육. 한국교육개발원 연수교재.
  23. 한국교육개발원(2006). 창의적 지식 생산자 양성을 위한 영재 교육. 한국교육개발원 연수교재.
  24. 한국교육개발원(2007). 영재교육 정책방향 심화연수.
  25. 한국교육개발원(2008a). 새정부의 영재교육 정책 방향과 현안. 연구자료 RM 2008-21
  26. 한국교육개발원(2008b). 시도교육청과 대학의 영재교육기관 운영 효율화 방안 연구.
  27. 한국교육개발원(2010). 영재교육 종합 데이터 베이스 : http://GED.kedi.or.kr
  28. 賀淑曼(2003). 中國超常人才敎育的 發展, 困惑 及 改革. 人才學論.
  29. 京報網(2007). 超常兒童是這样 煉成旳.
  30. 徐潁(2003). 中小學超常敎育的實踐反思. 華東師範大學 碩士 論文.
  31. 余强基(2000). 天津市超常兒童集體敎育實驗硏究. 天津市敎科院學報.
  32. 中國敎育報(2003). 走近超常敎育.
  33. 中國人才(3003). 中國超常人才敎育的發展, 困惑及改革.
  34. 趙大桓(2007). 京市第8中學.
  35. Freeman, J.(1979). Gifted children. Baltimore : University Park.
  36. Renzulli, J. S.(1977). The enrichment triad mode l: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT : Creative Learning Press.
  37. Pierson, D. E.(1974). The Brookline early education project : Model for a new education priority. Childhood education, 50(3), 132-134. https://doi.org/10.1080/00094056.1974.10728159
  38. Selin, D. E, & Birch, J. W.(1981). Psychoeducational development of gifted and talented learners. Rockville, MD : Aspen system.
  39. Wang, M. C., & Birch, J. W.(1984). Comparison of a fulltime mainstreaming program and a resourse rooom approach. Exceptional Chidren, 51(1), 33-40. https://doi.org/10.1177/001440298405100105
  40. Ward, V. S.((1975). Basic concepts. In Barbe, W., & Renzulli, J.(Eds), Psychology and education of the gifted. NYC : Irvington.