DOI QR코드

DOI QR Code

Current status of dental geriatric education in Korea

한국의 노인치과학 교육 현황

  • Kim, Ha-Young (Department of Prosthodontics, Institute for Clinical Dental Research, Graduate School of Clinical Dentistry, Korea University) ;
  • Lee, Jeong-Yol (Department of Prosthodontics, Institute for Clinical Dental Research, Graduate School of Clinical Dentistry, Korea University) ;
  • Huh, Jung-Bo (Department of Prosthodontics, Graduate School of Dentistry, Pusan National University) ;
  • Shin, Sang-Wan (Department of Prosthodontics, Institute for Clinical Dental Research, Graduate School of Clinical Dentistry, Korea University)
  • 김하영 (고려대학교 구로병원 치과보철과, 임상치의학연구소) ;
  • 이정열 (고려대학교 구로병원 치과보철과, 임상치의학연구소) ;
  • 허중보 (부산대학교 치의학전문대학원 보철과) ;
  • 신상완 (고려대학교 구로병원 치과보철과, 임상치의학연구소)
  • Received : 2011.05.12
  • Accepted : 2011.07.05
  • Published : 2011.07.29

Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate the current status of dental geriatric education in Korea. Materials and methods: One of the faculty members related in geriatric education was selected in each Korean dental school and the questionnaire on geriatric dental education was sent to them by e-mail. The questionnaire consists of the topics about undergraduate geriatric education and administration of the geriatric education. The information obtained from the questionnaire was compared with that of other countries in the aspects of curriculum, teaching methods, subjects, and existence of specific clinics, etc. Results: Seven schools have geriatric dentistry in undergraduate education curriculum. Among those, only two schools had it taught by theoretical lecture as well as clinical lecture. Two dental schools had specific geriatric clinic among seven dental schools. Compared with the USA and western European countries, the geriatric dental education in Korea is at a developing stage and was perfunctory without diverse clinical experience. Conclusion: In Korean dental schools, geriatric education was mostly conducted by lectures, and clinical teaching programs were not well organized compared with developed countries. It seems that the status of geriatric dental education in Korea has not been well established academically or administratively yet.

연구 목적: 이 논문의 목적은 한국의 고령인구 추이를 파악한 후 한국의 노인치과 교육의 현실을 조사하여 선진국의 노인치과 교육의 현실과 비교해보는 것이다. 연구 재료 및 방법: UN에서 제공하는 인구 데이터베이스, 고령친화산업 기초통계 자료 및 2005년 인구주택총조사 자료를 참고하여 한국의 고령 인구 증가 추이를 파악하였다. 1980년 대 Ettinger에 의해 개발된 초창기 설문지를 바탕으로 하여 한국의 노인치과 교육 현황에 관한 설문지를 작성하였다. 한국의 각 치과대학에서 1명의 교수를 선택하여 노인치과에 관한 설문지를 보냈다. 설문지는 크게 학부과정의 노인치과학 교육 및 노인치과학에 대한 행정적 지원에 관한 주제들로 구성되었다. 설문지를 통해 얻어진 정보는 회신된 설문지로부터 얻어진 정보는 유사한 설문지를 바탕으로 미국과 서유럽에서 보고된 논문과 비교, 분석하였다. 결과: 한국은 2005년 기준으로 고령화 사회에 이미 진입했으며, 2030년에는 노인 인구가 전체인구의 24.3%를 차지하는 초고령화 사회에 도달하게 될 것이다. 한국의 경우 11개 치과대학 중 7개 대학에서 학부과정에 노인치과학이 포함되었고, 그중2개의 대학에서만 이론 수업과 임상 수업을 병행하고 있었다. 특수화된 노인치과 클리닉을 운영하는 학교는 7개 치과대학 중 2개 대학에 불과했다. 한 편 미국의 54개 치과대학 중 53개에서 학부과정에 노인치과학을 포함하고 있었고, 36개 대학에서 이론수업과 임상수업을 병행하고 있었으며, 16개의 학교에서 특수 클리닉을 보유하고 있었다. 유럽의 27개국 82개의 치과대학 중 68개의 치과대학에서 학부과정에 노인치과학이 포함되어 있었고, 50개의 학교에서 이론수업과 임상수업을 병행하고 있었으며, 15개의 학교에서 특수클리닉을 보유하고 있었다. 미국과 유럽 국가들과 비교했을 때 한국의 경우 비교적 다수의 학교에서 노인치과학을 정규 학부 과정에 포함하지 않은 상태였고, 다양한 임상 수업이 병행되지 못했으며, 특수 클리닉과 같은 시설이 부족했다. 결론: 한국의 치과대학에서 노인치과학 교육은 대체적으로 강의에 의해 이루어졌고, 임상 교육 프로그램은 선진국과 비교했을 때 잘 조직화되지 못했다. 한국의 노인치과학 교육은 학문적으로나 행정적으로 아직 잘 정립되지 못했다.

Keywords

References

  1. World population prospects: the 2008 revision. United Nations Population Division, http://esa.un.org/unpp, 2009.
  2. Statistics for Senior-Friendly Industry, Korea Health Industry Development Institute, 2007.
  3. Prospective Population Census in the future, National Statistical Office, 2006.
  4. Ettinger RL, Beck JD. Geriatric dental curriculum and the needs of the elderly. Spec Care Dentist 1984;4:207-13. https://doi.org/10.1111/j.1754-4505.1984.tb00189.x
  5. Thomas AM, Ship II. Current status of geriatric education in American dental schools. J Dent Educ 1981;45:589-91.
  6. Kossioni A, Vanobbergen J, Newton J, Muller F, Heath R. European College of Gerodontology: undergraduate curriculum guidelines in gerodontology. Gerodontology 2009;26:165-71. https://doi.org/10.1111/j.1741-2358.2009.00296.x
  7. Ettinger R, Beck JD, Jakobsen J. The development of teaching programs in geriatric dentistry in the United States from 1974 to 1979. Spec Care Dentist 1981;1:221-4. https://doi.org/10.1111/j.1754-4505.1981.tb01257.x
  8. Moshman J, Warren GB, Blandford DH, Aumack L. Geriatric dentistry in the predoctoral curriculum. J Dent Educ 1985;49:689-95.
  9. Saunders RH, Yellowitz JA, Dolan TA, Smith BJ. Trends in predoctoral education in geriatric dentistry. J Dent Educ 1998;62:314-8.
  10. Shah N. Teaching, learning, and assessment in geriatric dentistry: researching models of practice. J Dent Educ 2010;74:20-8.
  11. Mohammad AR, Preshaw PM, Ettinger RL. Current status of predoctoral geriatric education in U.S. dental schools. J Dent Educ 2003;67:509-14.
  12. Preshaw PM, Mohammad AR. Geriatric dentistry education in European dental schools. Eur J Dent Educ 2005;9:73-7. https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2004.00357.x
  13. Fu Y, Ling J, Jang B, Yin H. Perspectives on dental education in mainland China. Int Dent J 2006;56:265-71. https://doi.org/10.1111/j.1875-595X.2006.tb00099.x
  14. Hebling E, Mugayar L, Dias PV. Geriatric dentistry: a new specialty in Brazil. Gerodontology 2007;24:177-80. https://doi.org/10.1111/j.1741-2358.2007.00155.x
  15. Shah N. Oral health care system for elderly in India. Geriatr Gerontol Int 2004;4:162-4. https://doi.org/10.1111/j.1447-0594.2004.00187.x
  16. Hong ST. Low fertility with population ageing and Korean society. Democratic Soc Policy Res 2007;11:15-40.
  17. Nitschke I, Mu¨ller F, Ilgner A, Reiber T. Undergraduate teaching in gerodontology in Austria, Switzerland and Germany. Gerodontology 2004;21:123-9. https://doi.org/10.1111/j.1741-2358.2004.00031.x
  18. Zini A, Pietrokovsky J. Gerodontology teaching program at the geriatric dental clinic in Yad Sarah. Refuat Hapeh Vehashinayim 2006;24:31-4, 73.
  19. Ettinger RL, McLeran H, Jakobsen J. Effect of a geriatric educational experience on graduates activities and attitudes. J Dent Educ 1990;54:273-8.
  20. Petersen PE. The world oral health report 2003: continuous improvement of oral health in the 21st century-the approach of the WHO global oral health programme. Community Dent Oral Epidemiol 2003;31:3-23. https://doi.org/10.1046/j..2003.com122.x
  21. Appollonio I, Carabellese C, Frattola A, Trabucchi M. Dental status, quality of life, and mortality in an older community population: a multivariate approach. J Am Geriatr Soc 1997;45:1315-23. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.1997.tb02930.x
  22. Locker D. Does dental care improve the oral health of older adults? Community Dent Health 2001;18:7-15.
  23. Locker D, Matear D, Stephens M, Jokovic A. Oral health-related quality of life of a population of medically compromised elderly people. Community Dent Health 2002;19:90-7.
  24. Locker D. Dental status, xerostomia and the oral health-related quality of life of an elderly institutionalized population. Spec Care Dentist 2003;23:86-93. https://doi.org/10.1111/j.1754-4505.2003.tb01667.x
  25. Nitschke I, Mu¨ller F. The impact of oral health on the quality of life in the elderly. Oral Health Prev Dent 2004;2:271-5.
  26. Dolan TA. Is dental education in step with current geriatric health promotion initiatives? J Dent Educ 1992;56:632-5.
  27. Beck JD, Ettinger RL. The development of geriatric curricula in U.S. dental schools, 1979-1984. J Dent Educ 1987;51:523-7.