DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship of Young Children's Play Preferences to Peer Competence and Peer Acceptance

유아의 놀이 선호 유형과 또래유능성 및 또래수용도의 관계

  • Jo, Gyeong-Ja (Dept. of Early Childhood Education, Hoseo University)
  • Received : 2011.05.09
  • Accepted : 2011.06.08
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate young children's play preferences through observation at their classrooms and to examine the relationship between children's play preferences and their peer competence and peer acceptance. The subjects were 55 four-year-old children from a kindergarten in C city of Chungnam province. The data was analyzed by MANOVA, t-test, and Pearson's correlation. The results were as follows: first, boys and girls showed different play preferences except for language play and science play. Boys were better liked by same-sex peers while girls were better liked by other-sex peers. Second, there were significant correlations among certain play preferences. Block play preferences were negatively correlated with other play preferences. Third, some play preferences were significantly associated with some sub-dimensions of peer competence. Language play displayed a positive relationship to pro-social behavior, but art play showed a negative relationship to leadership. Finally, peer acceptance was positively correlated only with number/manipulation play preferences. Other-sex peer acceptance was positively correlated with number/manipulation play preferences and art play preferences but negatively with block play preferences.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 호서대학교

References

  1. 고현. (2009). 유아의 또래인기도 관련 변인 연구: 유아의 사회적 지식, 사회인지능력, 친사회적 행동, 언어표현능력을 중심으로. 유아교육연구, 29(6), 21-43.
  2. 교육부. (2000). 유치원 교육 활동 지도 자료 1: 총론. 서울: 대한 교과서 주식회사.
  3. 김근희. (2005). 유아의 놀이성과 또래유능성과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문.
  4. 김명순, 유정은, 이민주, 조항린. (2010). 동일연령반에서 유아의 자유선택놀이에 관한 연구: 놀이행동, 흥미영역, 놀이상대 및 놀이성을 중심으로. 열린유아교육연구, 15(3), 75-98.
  5. 김수영. (2000). 유아의 또래수용도 , 놀이상호작용 및 놀이형태와의 관계. 유아교육연구, 20(3), 47-65.
  6. 김순정. (2003). 유아의 사회적 능력에 따른 사회적 놀이의 연속적 변화패턴. 이화여자대학교 석사학위논문.
  7. 김윤희. (2010). 유아의 성별과 인기도에 따른 또래놀이 상호작용과 놀이행동. 카톨릭대학교 석사학위논문.
  8. 김현나, 이경님. (2008). 성별에 따른 유아의 기질, 정서조절능력과 어머니의 양육행동 및 유아의 또래유능성의 관계. 열린유아교육연구, 13(5), 71-92.
  9. 문희연. (2003). 흥미영역에 대한 유아의 선호 연구. 중앙대학교 석사학위논문.
  10. 민성혜. (2006). 유아의 사회적 놀이 군집별 또래유능성의 차이. 미래유아교육학회지, 13(2), 359-379.
  11. 민지영. (2002). 유아의 사회적 능력과 놀이참여형태 및 놀이전략에 관한 연구. 성신여자대학교 석사학위논문.
  12. 박유영, 이수기, 윤현숙, 홍혜경. (2007). 유아의 놀이 특성에 대한 또래수용도 및 유치원 적응력과의 관계. 유아교육학논집, 11(3), 227-246.
  13. 박주희. (2001). 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래관계 관리전략. 연세대학교 박사학위논문.
  14. 박주희, 이은해. (2001). 취학전 아동용 또래유능성 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(1), 221-232.
  15. 박화윤, 안라리. (2006). 유아의 성에 따른 정서 인식수준과 사회적 능력 및 또래수용도간의 관계. 유아교육연구, 26(1), 271-292.
  16. 신수경, 지성애. (2008). 놀이 유형과 성별에 따른 유아의 사회적 행동 비교. 유아교육연구, 28(5), 223-245.
  17. 신유림. (1997). 유아의 친구관계와 사회적 지위 및 놀이행동과의 관련 연구. 아동학회지, 18(2), 47-56.
  18. 신유림. (2003). 유아의 가작화 놀이에서 상위놀이전략에 대한 분석 연구. 대한가정학회지, 41(2), 245-255.
  19. 신은수, 권미경, 정현빈. (2010). 유아의 사회적 기술, 또래놀이 상호작용과 사회적 놀이 행동 간의 관계. 미래교육학회지, 17(4), 183-209.
  20. 원영미. (1995). 유아의 기질 및 관련변수와 유치원 아동의 적응과의 관계. 이화여자 대학교 박사학위논문.
  21. 이강이, 성미영. (2003). 유아의 정서 지식과 대인간 문제해결 전략-시설보호유아와 일반 유아의 비교. 아동학회지, 24(1), 33-45.
  22. 이경순. (2007). 쌓기놀이에 대한 여아들의 인식과 여아들의 선호도 증가를 위한 교사의 전략. 아동학회지, 28(1), 95-113.
  23. 이경옥, 여은진. (2006). 유아의 사회․정서 능력과 또래 인기도의 관계. 덕성여대논문집, 35, 97-114.
  24. 이숙재. (1998). 어린이의 거친 신체 놀이와 사회적 능력. 아동학회지, 19(1), 131-140.
  25. 이연선, 윤정혜. (2006). 현상학적 관점에서 본 유아의 성에 따른 또래 놀이 문화. 유아교육논집, 15(2), 177-194
  26. 이지영, 이경옥. (2008). 남녀 유아의 거친 신체 놀이와 또래유능성 및 또래인기도와의 관계. 열린유아교육연구, 13(3), 93-112.
  27. 이지희. (2008). 유아의 또래유능성에 영향을 미치는 개인내적․외적 요인에 대한 구조 분석. 카톨릭대학교 박사학위논문.
  28. 이진희. (2010). 유아의 외로움과 자아존중감, 또래유능성, 어머니 양육태도와의 관계. 이화여자대학교 박사학위논문.
  29. 지성애. (1994). 도시와 농어촌 남녀 유아들의 사회놀이 행동에 관한 비교연구. 유아교육연구, 14(1), 133-150.
  30. 지성애. (1997). 유아의 사회․인지적 놀이와 인적, 물적변인들과의 관계에 관한 연구. 한국영유아보육학, 12, 1-23.
  31. 진명희, 서현순. (2004). 3,4,5세 유아의 놀이 선호도와 놀이참여 유형에서의 성유형성 비교 및 성역할 고정관념과의 관련성. 유아교육연구, 24(2), 141-162.
  32. 최미숙. (2007). 유아의 기질에 따른 정보처리유형과 또래유능성 분석. 유아교육연구, 27(2), 99-118.
  33. 황영미. (2009). 유아의 또래수용도에 영향을 미치는 유아 및 어머니 변인 연구. 카톨릭대학교 박사학위논문.
  34. 황혜신, 이순형. (1990). 아동의 성항상성과 성별 특정화 행동. 아동학회지, 11(2), 82-97.
  35. 허애수. (2003). 자녀의 정서표현에 대한 어머니의 태도 및 아동의 정서조절능력과 또래유능성. 숙명여자대학교 석사학위논문.
  36. Asher, S. R., Renshaw, P., & Hymel, S. (1982). Peer relations and the development of social skil1s. In Moore, S. & Cooper, C. (Eds.). The Young Child: Reviews of Research(pp. 137-158). Washington, DC: NAEYC.
  37. Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S. A. (1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15, 443-444. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.4.443
  38. Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M. (1998). Pre-adoloescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  39. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990). Peergroup behavior 'and social status. In Asher, S. R. & Coie, J. D. (Eds.). Peer Rejection in Childhood(pp. 17-59). New York: Cambridge University Press.
  40. Colwell, M J., & Lindsey, E. (2005). Preschool children's pretend and physical play and sex of play partner: Connections to peer competence. Sex Roles, 42(7/8), 497-509. https://doi.org/10.1007/s11199-005-3716-8
  41. Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
  42. Creasey, G. L., Jarvis, P. A., Berk, L. E. (1998). Play and social competence. In Saracho, O. N. & Spodek, B. (Eds.). Multiple Perspectives on Play in Early Childhood Education(pp. 116-143). Albany, NY: State University of New York Press.
  43. Crick, N. R. (1996). The role of overt aggression, relational aggression, and prosocial behavior in the prediction of children's future social adjustment. Child Development, 67, 2317-2327. https://doi.org/10.2307/1131625
  44. Dunn, L., Kontos, S., & Potter, L. (1996). Mixed-age interaction in family child care. Early Education and Development, 7(4), 349-366. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0704_3
  45. Fabes, R. A., Martin, C. L., & Hanish, L. D. (2003). Young children's play qualities in same-, other-, and mixed-sex peer groups. Child Development, 74, 921-932. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00576
  46. Fromberg, D. P. (2002). Play and Meaning in Eearly Childhood Education. Boston: Allyn and Bacon.
  47. Greco, L. A., & Morris, T. L. (2005). Factors influencing the link between social anxiety and peer acceptance: Contribution of social skills and close friendships during middle childhood. Behavior Therapy, 36(2), 197-205. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80068-1
  48. Hartup, W. W. (1983). Peer relations. In Mussen, P. H., Carmichael, L., & Hetherington, E. M. (Eds.). Handbook of Child Psychology: Socialization, Personality, and social Development, 4, (4th ed., pp. 103-196). New York: Wiley.
  49. Hartup, W. W., & Stevens, N. (1997). Friendship and adaption in the life course. Psychological Bulletin, 121(3), 335-370.
  50. Hayden-Thomson, L., Rubin, K. H., & Hymel, S. (1987). Sex preferences in sociometric choices. Developmental Psychology, 23, 558-562. https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.4.558
  51. Howes, C. (1988). Peer interaction of young children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 58(1), (Serial no. 217).
  52. Howes, C., & Leslie, P. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 7(3), 340-349
  53. Howes, C., & Matheson, C. C. (1992). Sequences in the development of competent play with peers: Social and social pretend play. Developmental Psychology, 28, 967-974.
  54. Hubbard, J. A., & Coie, J. D. (1994). Emotional correlates of social competence in children's peer relationships. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 1-20.
  55. Hughes, F. P. (1999). Children, Play, and Development(3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  56. Johnson, J. E., Christie, J. E., & Yawkey, T. D. (2001). Play and Early Childhood Development. New York: Longman.
  57. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Wardle, F. (2005). Play, Development, and Early Education. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
  58. Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350-1362. https://doi.org/10.2307/1130747
  59. Lindsey, E. W., & Mize, J. (2001). Contextual differences in parent-child play: Implication for children's gender role development. Sex Roles, 44, 155-176. https://doi.org/10.1023/A:1010950919451
  60. Martin, C. L. (1994). Cognitive Influences on the Development and Maintenance of Gender Segregation: Causes and Consequences. San Francisco: Jossey-Bass.
  61. Martin, C. L., & Fabes, R. A. (2001). The stability and consequences of young children's same-sex peer interaction. Developmental Psychology, 37, 431-446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.3.431
  62. Mathur, S. R., & Ruthurford, R. B. (1996). Is social skills training effective for students with emotional or behavioral disorders?: Research Issues and needs. Behavioral Disorders, 22, 21-28.
  63. Nelson, L., Rubin, K. H., & Fox, N. A. (2005). Social withdrawal, observed peer acceptance, and the development of self-perceptions in children age 4 to 7 years. Early Childhood Research Quarterly, 20, 185-200. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2005.04.007
  64. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 347-389.
  65. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1993). Friendship and friendship quality in middle childhood: Link with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 611-621. https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611
  66. Pellegrini, A. D., & Perlmutter, J. C. (1989). Classroom contextual effects on children's play. Developmental Psychology, 25(2), 289-296. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.2.289
  67. Raver, C. C., & Zigler, E. F. (1997). Social competence: An Untapped dimension in evaluation Head Start's success. Early Childhood Research Quarterly, 12(4), 363-38. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90017-X
  68. Rubin, K. H., Fein, G., & Vandenberg, B. (1983). Play. In Mussen, P. H., Carmichael, L., & Hetherington, E. M. (Eds.). Handbook of Child Psychology: Socialization, Personality, and Social Development, 4, (4th ed., pp. 693-774). New York: Wiley.
  69. Waters, E., & Sroufe, L. A. (1983). Social competence as a developmental construct. Developmental Review, 3, 79-97. https://doi.org/10.1016/0273-2297(83)90010-2