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A Study on Culture Studies for the Circuit of Culture of Policy Discourse: Focus on Cultural Representations and Signifying Practices

정책담론의 문화흐름에 대한 문화연구: 문화적 표상과 의미의 실체를 중심으로

  • Kim, Man-Ki (Advertising and Public Relations department in Namseoul University)
  • Received : 2011.01.21
  • Accepted : 2011.05.10
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study is the text discourse of agenda setting through media policy on the three communities. The materials of subjects are the 71 text discourses that appeared in the columns, the special manuscripts, and the comments on the contemporary topics in 33 media. The subjects focuses on the metaphor, metonymy, and binary transposition. This kind of connotation tends to be imploded into people through media, so that it produces hyperreality. This process produces the regulation and strengthens the reality through the circuit of culture. Thus this research tries to develop the theoretical foundation for analysing the text discourse produced by the media. Also it focuses on widening the research scope to study the effects that the circuit of culture provides on the politics, society, and economics. Therefore The first, the objective meanings(denotation)which the referents of the community as T'PALACE, I'PARK, and STARCITY are 'larger scale', 'high and skyscraper', 'the rich people and the plutocrats who have very high academic career' and ' the residence place for the famous stars and successful CEOs', etc. and the subjective meanings, connotations which the referents of the community are 'The first street' transposes '1%' 'their own space' into the characteristics of the wealth of Gangnam district or Korean wealth', the additional significations which the metaphors such as 'the noble community', 'the sample for the high -level residential space', and 'the greed of 1%'. Conclusion, The significations of the symbols became imploded into the population and circulated along with the cultural streams through the media. The referents are recreated and consumed among the other communities such as the named 'PALACE', 'I'PARK', 'STARCITY' in the other areas. This kind of ideology tends to create the myths such as 'the 1% rich people of Gangnam', 'the first street of Korean wealth', and create the regulation such as 'the compound taxes for the real-estates', 'the policy of reducing the taxes for the rich', 'the policy of reducing the taxes for the 1% of the rich'. Also these regulations make the politicians operate new policies and are being utilized as 'slogan' for the politicians.

본 연구는 3개 특정공동체에 대하여 미디어에서 정책적으로 의제설정(agenda setting)되었던 텍스트담론을 중심으로 의미작용(signification)의 기호학적(semiotics)분석이다. 연구대상의 자료는 잡지와 전문지, 신문 33개 매체에 게재된 칼럼(column), 특별기고, 시사평론 등 71개의 텍스트담론이다. 연구는 부가의미로 볼 수 있는 은유(metaphor)와 환유(metonymy), 그리고 이분적(binary oppositions)사고 전환( transposition)에 보다 관심을 둔다. 이런 함축적 부가의미는 여러 미디어를 통하여 대중 속으로 내파(imploded)되어 현실보다 더 실재적인 과실재성(hyperreality)으로 신화(myth)를 창출한다. 따라서 본 연구는 미디어가 정책적으로 만들어낸 텍스트담론을 기호학적 시각에서 해체와 분석할 수 있는 이론적 논리를 개발하고자 한다. 또한 기호학의 경계점에서 문화흐름이 정치, 사회, 그리고 경제 등 정책에 어떤 영향을 주는가를 연구할 수 있는 범위를 확장하는 데 있다. 결과적으로 본 연구에서 대상체(referent) 인 T'PALACE, I'PARK, STARCITY가 지시하는 객관적 외시적의미(denotation)는 기존 타 커뮤니티보다 '규모가 크고', '높은 고층이고', '주로 학력 높은 부자들이나 재벌들', 그리고 '연예인들이나 성공한 CEO들'이 거주한 것으로 알려진 외시적의미를 갖는다. 그리고 공동체의 대상체가 지시하는 주관적인 다의적 함축의미(connoation) '귀족커뮤니티', '초호판극치 공간', '양재천의 꽃', '그들만의 공간' 등 은유적 표현은 '대한민국 부 1번지', '벤치마킹대상', '고급주거형태 견본', '국내최고급아파트', '대한민국강남특별시', '1%의 욕망', 등과 같은 환유적 전환의 함축의미로 신화와 이데올로기를 창조하고 있다. 이런 이데올로기와 신화는 미디어를 통해 대중속으로 내파되어(imploded)어 타 지역에서 동일의 이름을 가진 공동체 커뮤니티로 재생산되어 소비(분양)되고 있다. 또한 경제, 문화가 정책이나 정치적으로 활용되어 '종부세', '부자감세', '1%의 부자감세' 등과 같은 정부규정이나 슬로건을 창조하고 있다.

Keywords