IMS지향성과 기업문화 적합도가 IMS활동의 이행수준과 성과에 미치는 영향

Affects on Implementation Level of IMS Activity and Performance according to IMS directivity and Fitness of Firm's Culture

  • 김경일 (충주대학교 사회과학대학 경영정보학과)
  • 투고 : 2011.07.20
  • 심사 : 2011.10.26
  • 발행 : 2011.11.30

초록

정보화경영이 성공하려면 정보화혁신에 대한 적극적인 마인드가 형성되어야 하고, 정보화경영체제가 지향하는 바에 대한 변화와 관리가 효과적으로 이루어져야 한다. 그리고 그러한 노력은 지속적으로 이루어질 필요도 있는데, 이를 위해서는 그에 적합한 문화적 특성이 필요할 것이다. 이러한 이유로 정보화경영지향성과 기업문화의 적합도는 중요하다 할 수 있고, 그 적합도가 높을 때 정보화경영활동의 성공확률은 높다고 할 수 있다. 이러한 이유로 이 연구에서는 정보화경영지향성, 기업문화, 정보화경영지향성과 기업문화의 적합도가 전반적인 정보화경영활동의 이행수준에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 또한 정보화경영지향성과 경영성과간의 관계에 정보화경영활동의 이행수준이 매개효과를 가지는지도 검정하고자 하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기업이 적극적으로 정보화경영을 지향하면, 정보화경영활동의 이행수준, 경영성과 등이 개선되는지를 검정하였다. 둘째, 기업문화가 정보화경영활동의 이행수준에 미치는 영향을 검정하였다. 셋째, 정보화경영지향성과 기업문화의 적합도가 정보화경영활동의 이행수준에 미치는 영향을 검정하였다. 넷째, 정보화경영지향성과 경영성과간의 관계에서 정보화경영활동이 이행수준의 매개효과를 가지는지를 검정하였다.

With a sample of 147 Korean small and medium size companies, this study examined the relationships among degree of information orientation, corporate culture, degree of information management implementation and selected business performances in the process of implementing IMS(Information Management System). Information orientation is defined as company-wide understanding and implementation of the underlying philosophy, principles, approached, and tools of information improvement programs. It is assumed that successful implementation of information improvement programs requires a information-oriented mind-set of the employees. It is also assumed that successful implementation of information improvement programs require strong support from s corporate culture that emphasizes continues improvement. Adopting the competing values model of Quinn and McGrath(1985), corporate culture is classified into 'flexible' versus 'controlled culture' and 'outer-directed' versus 'inner-directed culture'. This study examined how such fitness influenced the implementation of information innovation programs and business performance. Implementation of information innovation programs was measured through various factors, such as leadership, strategic information planning, human resources focus, customer and market focus, process management, and information analysis and application. Business performance was measured through non-financial performance measuresm such as employee results, process results, information results, and customer results, and through perceived financial performance measures.

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