Fisheries and Merchant Marine High School Students' Perceptions of School Education

수·해운계 고등학교 학생들의 학교 교육에 대한 인식

  • Received : 2011.10.07
  • Accepted : 2011.11.28
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study is to provide the basics of effective Fisheries and Merchant Marine High School education by analyzing Fisheries and Merchant Marine High School students' perceptions about their educational environment and school education. To achieve the purpose of this research, the study carried out a survey targeting 350 Fisheries and Merchant Marine High School students. The findings are as follows: First, the perceptions about instructions of department is generally positive. And they demand expansion of practice instruction. Second, the perceptions about curriculum is generally positive. And they demand field-experience learning. Third, the perceptions about school management and administration is generally positive. But they dissatisfied with considering their opinion about school management and administration. Fourth, the perceptions about counselling and personality guidance is generally positive. And the efforts to stop school violence are valued most positive. But the satisfaction in club activities is relatively low, so we need to come up with measure to increase club activities.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2009). 교육통계연보(2009), 교육과학기술부.
  2. 국립교육평가원(1985). 교육통계연보(1985). 국립교육평가원.
  3. 김미향(2002). 수산계 고등학교 학생의 의식 및 진로 실태에 관한 연구, 위덕대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김봉환(1999). 한국교육문제론, 교육과학사, 537-556.
  5. 김삼곤 외(2009). 수산.해운계 고등학교 해양교육의 목표영역과 내용영역에 관한 연구, 수산해양교육연구 21(2), 237-246.
  6. 김삼곤(2003). 수산.해운계고 교육과정의 중점과 발전 방향. 수산해양교육연구 15(2), 154-165.
  7. 김창원(2003). 수산계 고등학교 학생의 진로 실태 조사 연구, 위덕대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김충기(2001). 진로교육과 진로상담, 서울:동문사.
  9. 변인옥(2002). 진로교육 프로그램이 초등학교 아동의 진로인식 성숙에 미치는 효과, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 서울특별시교육원(2006). 알콩달콩 함께 엮어가는 우리의 꿈.
  11. 옥준필(2009). 2008년도 전문계 고등학교 현황, 교육과학기술부.
  12. 옥준필(2011). 고등학교 교육과정 해설18-수산.해운계열 전문 교과(2010). 교육과학기술부, 한국직업능력개발원.
  13. 이건미(2008). 무용전공 대학생의 진로지도에 따른 진로의사결정효능감과 진로탐색행동 및 진로결정 유형의 관계, 한양대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 이남기(2003). 수산계 고등학교 학생들의 교육 만족도에 관한 연구, 위덕대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이병열(2005). 수.해운계 고등학생의 승선 인식, 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이상철(2002). 경북지역 수산계 고등학교 활성화 방안에 관한 연구, 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이수진(2008). 고등학생의 학교교육에 대한 인식과 고등학교 배정 방식이 학교 교육 만족에 미치는 영향, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 이은경(2002). 대학생의 자기효능감과 직업가치 및 진로의식 성숙과의 관계, 원광대학교 석사학위논문.
  19. 장한기(1996). 수산계고등학교 교육의 문제점 및 그 대책, 수산해양교육연구 8(2), 181-198.
  20. 한국직업능력개발원(2007). 고등학교 수산.해운계열 전문 교과 교육과정 해설 연구 개발, 서울: 서보미디어.
  21. Hoyt, K. B.(1974). An Introduction to Career Education. Policy Paper of the U.S. Office of Education, Washington, DC: Department of Health, Education and Welfare.
  22. Tolbert, E. L.(1980). Counseling for Career Development, Boston: Houghton Mifflin.