The Relationship between Leadership Life Skills, Social Competence, and Self-Regulation Ability of Scientifically Gifted and Regular Middle School Students

과학영재와 일반학생의 리더십 생활기술, 사회적 능력 및 자기조절능력 분석

  • Received : 2011.04.27
  • Accepted : 2011.07.19
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the relationship between leadership life skills, social competence and self-regulation ability of scientifically gifted and regular middle school students. The subjects for this study were 351 middle school students in Busan. The results of this study were as follows: First, scientifically gifted students had higher significant differences in leadership life skills, social competence and self-regulation ability than regular middle school students. Second, there were significant positive correlations between leadership life skills, social competence and self-regulation ability. Third, social competence and self-regulation ability affected leadership life skills. This suggests that social competence and self-regulation ability are important variables to develop and improve leadership life skills of gifted students.

Keywords

References

  1. 김경아(2005). 영재아와 일반아의 리더십과 정서지능 비교 연구, 대전대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김금희(2007). 한.중 영재 및 일반학생의 리더십 특성에 관한 비교연구, 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김미숙(2007). 영재리더십 프로그램, 서울: 한국교육개발원.
  4. 김미숙.전미란(2006). 영재의 리더십 구성요인에 대한 사회적 인식, 교육학연구 44(1), 221-245.
  5. 김미숙.조석희.진석언(2005). 학년과 성별에 따른 영재와 평재의 수학/과학 창의성과 리더십 차이 및 두 능력의 관계 분석, 교육심리연구, 19(3), 799-820.
  6. 김정대(2001). 청소년참여를 통한 리더십 생활기술 프로그램 개발, 동국대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김희용.박수홍(2009). 영재 리더십 프로그램 개발, 사고개발 59(1), 45-70.
  8. 남주영(2005). 영재아의 리더십과 성취동기 상관연구, 대전대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박금옥(1998). 청소년의 자기조정학습방략 정도와 학업성취 및 사회적 능력 연구, 동아대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 박성익.조석희.김홍원.이지현.윤여홍.진석언.한기순(2003). 영재교육학원론, 서울: 교육과학사.
  11. 신영희(2005). 중학교 과학.수학 영재학생과 일반학생의 학업전 자기조절 동기유형과 실패내성 및 자아존중간의 관계, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 양규모(2010). 초등 영재리더십 교육 프로그램이 리더십 기술 향상에 미치는 효과, 부산대학교대학원 석사학위논문.
  13. 윤경미(2004). 과학영재와 일반학생의 문제발견의 차이 및 문제발견에 영향을 미치는 제변인 분석, 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 윤여홍(1996). 영재아동의 정서적 특성에 관한 임상연구: 정신건강을 위한 지도, 영재교육연구 6(1). 53-71.
  15. 이선애(2011). 중학생 영재와 일반학생, 반장학생 및 반장영재 학생의 리더십 특성과 창의적 인성의 관계연구, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 정성혜(2006). 초등학교 리더십 교육 프로그램이 리더십 생활기술 증진에 미치는 영향, 부산교육대학교 석사학위논문.
  17. 진석언.차주환(2004). 미국 규준에 비추어 본 우리나라 중학교 영재학생들의 리더십 기술 수준, 비교교육연구 14(3), 121-137.
  18. 차주환(2005). 중학교 영재학생을 위한 리더십 계발 프로그램의 필요성, 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 최창욱(2001). 청소년의 리더십생활기술과 관련변인에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 한선화.강승희.유순화(2005). 영재학생과 일반학생의 리더십 기술과 사회성숙도의 비교 분석, 청소년학연구 12(1), 227-298.
  21. 한선화(2005). 중학 영재학생과 일반학생의 리더십기술, 사회성숙도 및 행위통제 분석, 부산대학교 대학원 박사학위 논문.
  22. 한종화(1987). 과학영재 교육론, 서울: 학연사.
  23. 허정경(2003). 학령기 아동의 자기조절능력 척도개발과 관련 변인 연구, 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 황희숙.김말숙(2010). 수학영재교육에 대한 일반영재학생과 사이버 영재학생의 인식 분석, 수산해양교육연구 22(3), 316-329.
  25. Betts, G. T., & Neihart, M.(1988). Profiles of the Gifted & Talented, Gifted Child Quarterly, 32(2), 248-253. https://doi.org/10.1177/001698628803200202
  26. Clark, B.(2002). Growing Up Gifted, NJ: Pearson Education Inc.
  27. Cohn, S. J.(1981). What is giftedness? A multidimensional approach, In A. H. Kramer(Ed.), Gifted children: challenging their potential (pp. 33-45), New York: Trillium Press.
  28. Dormody, T. J., & Seevers, B. S.(1995). Leadership Life Skills Development; Preceptions of Senior 4-H Youth, The Journal of Agricultural Education, 33(4), 17-27.
  29. Dover, A.C.(1983). Metacognition and problem solving in gifted children, Unpublished master's thesis in Educational Psychology, McGill University, Montreal.
  30. Ford, M. E.(1982). Social cognitive and social competence in adolescence, Developmental Psychology, 18, 323-324.
  31. Foster, W. H., & Silverman, L.(1988). Leardership curriculum for the gifted. In J. VanTassel-Baska, J. Feldhusen, K. Seeley, G. Wheatley, L. Silverman, & W. Foster(Eds.), Comprehensive curriculum for gifted learners (pp. 356-360), Boston: Allyn & Bacon.
  32. Gagne, F.(1991). Toward A differentiated model of giftedness and talent, In N. Colangelo, & G. A. Davis. (1991). Handbook of gifted education. 65-80. Boston: Allyn and Bacon.
  33. Hollingworth, L.(1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet: Oringin and development, New York: World Book.
  34. Karnes, F. A., & Bean, S. M.(1995). Leadership for students: A Practical guide, Waco, TX: Prufrock Press.
  35. Karnes, F. A., & Bean, S.M.(1996). Leadership and the gifted. Focus on exceptional children, 29(1), 1-12.
  36. Karnes, F. A., & Bean, S. M.(2001) Methods and materials for teaching the gifted, TX Prufrock Press Inc.
  37. Karnes, F. A., & Chauvin, J.C.(1987). Leadership skills development program: Leadership skills inventory and leadership skills activities handbook, Buffalo, NY: DOK.
  38. Karnes, F. A., & Meriweather, S. (1989). Developing and Implementing a Plan for Leadership: An Integral Component for Success as a Leader, Roeper Review, 11(4), 214-217. https://doi.org/10.1080/02783198909553214
  39. Kopp, C.B.(1992). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view, Developmental Psychology, 25(3), 343-354.
  40. Miller, D.C.(2000). Adolescents' decision making in academic and social contexts: A self-regulation perspective, University of Maryland College Park.
  41. Miller, R. A.(1976). Leader/agent's guide: Leadership and life skills, Stillwater: Oklahoma State University.
  42. O'Mally, J. M.(1997). Research perspective on social competence, Merill Quartely, 23, 29-44.
  43. Platow, J. A.(1984). A Handbook for ldentifying the Gifted/Talented, U.S.A.: Ventura Country Superintendent of Schools Office.
  44. Renzulli, J. S.(1978). What makes giftedness? Reexamining a definition, Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
  45. Renzulli, J. S.(1979). What makes giftedness: Reexamining of the definition of the gifted and talented, Ventura, CA: Ventura.
  46. Renzulli, J. S., Smith, F. H., White, A. J.(1997). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students, Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  47. Schunk, D. H.(1989). Social cognitive theory and self-regulated learning, In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk(Eds.), Self-regulated learing and academic Achievement; Theory, Research, and Practice, (pp. 83-110), NY: Springer Verlag.
  48. Seevers, B. S., Dormody, T. J., & Clason, D. L.(1995). Developing a scale to research and evaluate youth leardership and life skills development, The Journal of Agricultural Education, 36(2), 28-35. https://doi.org/10.5032/jae.1995.02028
  49. Sisk, D. A.(1987). Creative teaching of the gifted, New York: McGraw-Hill.
  50. Sisk, D. A.(1993). Leadership education for the gifted, In K. A. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow (Ed.), International handbook of research and development of gifted and talent. Oxford: Pergamon Press Ltd.
  51. Sisk, D. A., & Rosselli, H. C.(1989). Leardership: A special kind of giftedness, New York: Trillium.
  52. Terman, L. M.(1925). Genetic study of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children, Stanford, CA: Stanford University Press.
  53. Webb, J. T.(1993). Nurturing social-emotional development of gifted children, In K. A. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent (pp.525-538), Pergamon Press.
  54. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S(1982). Guiding the Gifted Child: A practical source for parents and teachers, Ohio Psychology Publication Company.
  55. Williams, F. E.(1986). The cognitive-affective interaction model for enriching gifted programs, In J. S. Renzulli (Ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented.
  56. Wingenbach, G. J.(1995). Self-perceived youth leadership and life skills development among Iowa FFA members, Unpublished doctoral dissertation. Iowa State University.
  57. Zimmerman, B. J.(1990). Attaining self- regulation: A social cognitive perspective, San Diego: Academic Press.