Abstract
This study tried to suggest a plan for an efficient management and utilization of job-related collections closely connected to the job education field of colleges. The data were collected through data inquiry, telephone interview inquiry and questionnaire and based on the results of the analysis, an efficient utilization plan of job-related collections was derived. It reached a result that it is desirable that libraries initiatively operate job-related collections but in consideration of the approachability, use convenience and utilization of students, the display and management of materials are performed jointly with libraries and employment departments. In addition, so as to plan the development of the job-related collections, libraries need to develop the common basic major materials by major to consider the characteristics as well as educational purposes of colleges and develop the core employment major data connected to major related certificates and intensively secure job practice focused materials.
본 연구는 전문대학의 직업교육 분야와 밀접하게 연관된 취업관련자료를 효율적으로 관리하고 활용하기 위한 방안을 제시하고자 하였다. 문헌조사, 전화인터뷰 조사, 설문지 조사를 통해 자료 수집을 하였으며 이를 분석한 결과를 토대로 취업관련자료의 효율적인 활용방안을 도출하였다. 자료의 효과적인 관리 및 자료구입예산의 효율화를 위해 도서관이 주도적으로 취업관련자료 업무를 담당하되, 자료의 비치 관리는 학생의 접근성과 이용 편리성, 활용성을 고려해 도서관과 취업부서가 연계하여 공동으로 서비스를 수행하는 것이 가장 바람직하다는 결론을 얻었다. 또한 취업관련자료의 개발을 도모하기 위해 도서관은 전문대학의 교육목적과 특성을 고려한 전공계열별 공통 기초전공자료의 개발, 전공관련 자격증과 연계되는 핵심 취업전공자료 개발, 직업실무중심자료 집중 확보 등의 방안을 강구해야 할 것이다.