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An Economic Feasibility Study of Wind-Diesel Hybrid Power Systems for an Island in the Yellow Sea

서해 도서지역의 풍력-디젤 하이브리드 발전에 대한 경제성 분석

  • Lee, Tak-Kee (Dept. of Naval Archi. & Ocean Eng., Gyungsan National Univ., Institute of Marine Industry) ;
  • Nam, Yong-Yun (System Engineering Research Division, KIMM (Korea Institute of Machinery & Materials)) ;
  • Kim, Jae-Dong (System Engineering Research Division, KIMM (Korea Institute of Machinery & Materials)) ;
  • Han, Jeong-Woo (System Engineering Research Division, KIMM (Korea Institute of Machinery & Materials))
  • 이탁기 (경상대학교 조선해양공학과, 해양산업연구소) ;
  • 남용윤 (한국기계연구원 시스템엔지니어링연구본부) ;
  • 김재동 (한국기계연구원 시스템엔지니어링연구본부) ;
  • 한정우 (한국기계연구원 시스템엔지니어링연구본부)
  • Received : 2011.04.29
  • Accepted : 2011.06.21
  • Published : 2011.06.30

Abstract

In this paper, an economic feasibility study of wind-diesel hybrid power systems for an island in the Yellow Sea, where the maximum power generation is about 500kW, was performed. For the study, annual electric load variation and wind resource data of the island were collected and analyzed. HOMER program - a typical hybrid optimization model for electric renewables including wind resource, developed by the National Renewable Energy Laboratory - was used. Wind speed and diesel price were picked out as variables for the sensitivity analysis in order to find the economic accountability for the wind-diesel hybrid power system. As the result, even though it is not feasible economically under the present condition, if mean wind speed is over 3 m/sec. or diesel price goes up to 2.4 $ per liter, the wind-diesel hybrid power system for the island becomes a prospective candidate.

본 연구에서는 최대 발전량이 500kW인 서해 도서의 풍력-디젤 하이브리드 발전시스템에 대한 경제성 분석을 수행하였다. 이를 위해 해당 도서에 대한 연간 전력 부하 변동치와 바람 데이터를 수집하고 분석하였으며, 풍력을 포함하여 신재생 에너지에 대한 하이브리드 최적화 모델로 미국의 NREL에서 개발한 Homer 프로그램을 이용하였다. 풍력-디젤 하이브리드 발전시스템의 경제성을 판단하기 위해 풍속과 경유 가격을 변수로 하는 민감도 해석도 수행하였다. 그 결과, 현재의 조건에서는 경제성이 낮았으나, 풍속이 초속 3미터가 넘거나 경유 가격이 리터당 2.4달러를 초과할 경우 대상지역에도 풍력-디젤 하이브리드 발전시스템이 경제성을 갖는 것으로 평가되었다.

Keywords

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