Abstract
MBS (Multicast Broadcast Service) is defined in WiBro networks for implementing multicast-based services. However, most of the WiBro networks currently used in Korea do not have the MBS functionality and it causes some difficulty in implementing multicast-based services. This paper evaluates the performance of VoIP-based group communication services when implementing using the following two cases: unicast-based and multicast-based group communication systems. The performance evaluation is done using QualNet for each case in terms of the amount of network resource for the service, the delay and delay jitter of packets, and the difference of the delay of members in a group. The simulation result shows that the number of groups and members in a group in a WiBro network is limited because the amount of network resource for the service is increased according to the number of members in a group, and so, the MBS service is required in a WiBro network for a fully-fledged service of VoIP-based group communications. The simulation result also shows that, when a packet bundling is used, the number of groups and members in a group that can be supported in a WiBro network can be increased due to the decrease of the amount of network resource for the service.
와이브로망에서는 멀티캐스트 서비스 구현을 위해 MBS(Multicast Broadcast Service) 기능을 정의하고 있다. 그러나 현재 국내에서 이용되고 있는 대부분의 와이브로망 장비들의 경우 MBS 서비스를 지원하지 않고 있어 멀티캐스팅 기반 서비스를 구현하는데 제한을 가지고 있다. 본 논문에서는 와이브로망에서 VoIP 기반 그룹통신 시스템을 유니캐스트 기반으로 구현하는 경우와 멀티캐스트 기반으로 구현하는 경우에 대해 성능분석을 수행하였다. 성능분석은 각각의 경우에 대해 서비스를 위해 필요한 네트워크 자원의 양, 서비스를 위한 최대지연시간과 그룹멤버들 사이의 서비스 지연시간의 차이 등의 측면에서 QualNet 시뮬레이터를 통해 수행하였다. 성능분석 결과, 유니캐스트를 이용한 VoIP 기반 그룹통신 서비스의 경우에는 그룹내의 사용자 수가 증가함에 따라 자원의 요구량이 증가하여 와이브로망에서 지원할 수 있는 그룹 및 사용자의 수가 제한되며, 그룹통신 시스템이 본격적으로 사용할 경우 와이브로망내에서 멀티캐스트 자원이 필요함을 알 수 있었다. 또한 유니캐스트를 이용한 VoIP 기반 그룹통신 서비스의 경우 VoIP 서비스에서 요구하는 최대지연시간을 충족하는 범위에서 패킷번들링을 이용하면 패킷당 오버헤드를 줄여 전체 시스템에서 수용할 수 있는 그룹 및 사용자의 수를 증가시킬 수 있음을 확인 할 수 있었다.